En vänsterstyrd kommun och en alliansstyrd kommun i god utgiftsförening.
Till detta kommer, all statlig opinionsbildning av diverse myndigheter och partiernas centrala arrangemang under sina respektive dagar. Skattepengar spenderas överallt i Almedalen.
I år är 2266 arrangemang av 925 arrangörer inbokade under Almedalsveckans åtta dagar. Det är i genomsnitt 275 varje dag, eller om man så vill i genomsnitt 22 varje timme. I åtta dagar, 12 timmar om dagen. Det blir svårt för till exempel East Sweden, någon intresseorganisation eller företag att slå igenom mediabruset under dessa förutsättningar. Avkastningen på ett event som kostar flera hundra tusen kan vara 30-70 besökare. Det är ingen vild gissning att en stor del av besökarna på arrangemangen dessutom tillhör de närmast sörjande, det vill säga politiker, tjänstemän och journalister från regionen som redan är förtrogna med vad som sker. Almedalsveckan är en utmärkt plats att besöka lite mer informellt, men den som försöker arrangera ett event, som ofta kostar 100.000-tals kronor har mycket svårt att nå ut i den hårda konkurrensen om uppmärksamheten. Statliga myndigheter, kommuner och landsting borde inte använda våra skattepengar för att opinionsbilda på detta sätt, pengarna borde användas för att driva den verksamhet som den offentliga sektorn är satt att sköta.