Vi kan lära av Frankrike

Linköping2004-02-11 08:36
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Den franska nationalförsamlingen röstade i går med förkrossande majoritet för lagen som förbjuder slöjor - och andra, utmanande religiösa symboler - i skolorna. Under tvåhundra år har Frankrike varit ett invandringsland. Miljoner invandrare från Sydeuropa, Östeuropa, Mellanöstern och Afrika har uppgått i den franska nationen. Fransk invandringspolitik har haft assimilation som ledstjärna. Invandrare har välkomnats, erbjudits plats i den franska, språkliga och kulturella gemenskapen.

Politiken har byggt på, och förutsatt att de kulturella skillnaderna efterhand slipas av, att invandrarna inte isolerar sig i etniska och kulturella enklaver.

Under de senaste två decennierna har dock Frankrike fört en invandringspolitik som mer liknar den svenska. Mångkulturalism har varit ledstjärna. Följden är att de senast anlända invandrarna, muslimer från Nordafrika och Mellanöstern, inte kommit in i den franska gemenskapen. Bland dessa har i stället fundamentalistiska strömningar allt mer gjort sig gällande. Slöjan, en symbol för kvinnans underkastelse, är ett uttryck för denna islamistiska frammarsch bland Frankrikes unga muslimer.

Slöjförbudet i skolorna är avsett som en markering mot extremistiska värderingar, och för att invand-rarungdomarna skall få möjlighet att bli fransmän. Sverige kan lära av Frankrike.

Läs mer om