Visioner är svaret

Banverket konstaterar det uppenbara i en ny rapport: Det är en god idé att satsa på höghastighetsbanor för tåg från Stockholm till Linköping (Ostlänken) och vidare till Göteborg och ut i Europa (Götalandsbanan och Europabanan).

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2008-06-03 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Banverket konstaterar det uppenbara i en ny rapport: Det är en god idé att satsa på höghastighetsbanor för tåg från Stockholm till Linköping (Ostlänken) och vidare till Göteborg och ut i Europa (Götalandsbanan och Europabanan).

Tyvärr tillför inte Banverkets snabbutredning mycket nytt. Man kan fråga sig vad syftet är med att låta utreda en så avgörande framtidsfråga på två och en halv månader. Förhoppningsvis handlar det om att infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) redan bestämt sig och letar efter nya argument för att övertyga finansminister Anders Borg (m).

Det är överhuvudtaget vanskligt att göra samhällsekonomiska kalkyler för tåg. Hur högt ska man beräkna att oljepriset blir år 2040? Hur hög ska man gissa att bensinskatten måste bli för att hålla biltransporterna nere? Hur mycket är det värt för svensk tillväxt att exempelvis Linköping hamnar två timmar bort från Köpenhamn? Omöjligt att säga.

Att ta hänsyn till samhällsekonomin är nödvändigt innan man klubbar en satsning på 100-150 miljarder. Men det krävs också visioner om vart världen är - och bör vara - på väg.

Läs mer om