Visst impas man av LHC:s uthålliga strategi

LHC 2. MODO 1. Ishockeyfinalen ockuperar vårt medvetande. Stora delar av Östergötland befinner sig i ett kollektivt lyckorus - trots att det återstår drygt en månad till pingst, hänryckningens tid. Även den som inte faller på knä och dreglar av euforisk yra över Linköpingsspelarnas kallt behärskat och disciplinerade spel, gläds över att det är Linköping och inte Karlstad, Göteborg eller Jönköping som spelar en av huvudrollerna i det pågående nationella dramat.

Linköping2007-04-10 00:00
Detta är en ledarkrönika. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

NU VÄNTAR TVÅ matcher i Örnsköldsvik för LHC. I ett avseende spelar det ingen roll om Klubben vinner guld eller silver. Säsongerna 2005/2006 och 2006/2007 markerar LHC:s definitiva inträde i den etablerade ishockeyadeln. I mycket handlar det om revansch. Få idrottsklubbar har tvingats utstå så mycket skitsnack som LHC. Jag är mest impad av den långsiktiga, uthålliga strategi som Christer Mård & Co demonstrerat. Att ta sig till elitserien var stort, men att hålla sig kvar och befästa sin ställning är större. Att ordförande Christer Mård är boss i Svenskt Näringsliv och står på talefot med ledande kommunpolitiker, oavsett partitillhörighet, betydde mycket under uppbyggnadsfasen.

I DAG ÄR LHC ett av Linköpings mest snabbväxande företag. Från knappt 10 miljoner i årsomsättning 1997 till 120 miljoner kronor i år. Att vårda varumärket är livsviktigt för klubben, och här har andra företag mycket att lära. Varumärket LHC analyseras ingående i en uppsats som publicerats vid högskolan i Jönköping. "Varumärkesutveckling ur ett sponsorperspektiv" heter uppsatsen, som skrivits av Thomas Johansson, Alexandra Jonsson och Camilla Johansson.

MITT TIPS: LHC vinner med 4-2 i matcher. När ekot av de triumfatoriska excesserna klingat av är det dags för Linköpings kommun och LHC att ta sig en funderare på det här med Cloetta Center. Konstruktionen med två bolag (kommunens Arenabolaget och LHC:s Ispalatset) känns inte som en långsiktigt slagkraftig konstruktion.

FRÅGAN SOM fortfarande ekar min skalle: Varför svek publiken när Linköping Horse Show, med elitryttare från hela världen, avverkades i Cloetta Center?

KUSTPILEN SPÅRADE ur vid Bjärka Säby: Snacka om talande symbol för en urspårad kommunikations- och infrastrukturpolitik.

KRISTDEMOKRATERNA har det svettigt. Väljarna flyr, enligt opinionsundersökningarna, och enligt TV 4:s Nyheterna attraherar Sverigedemokraterna fler väljare än Göran Hägglunds skakiga högerannex. Opinionsvindar i dag säger inget om vilka kastbyar som präglar valåret 2010, men ett är säkert: Så här långt har rege-ringen misslyckats i sina ambitioner att vara en "hela folkets regering". Spelar ingen roll hur mycket ministrarna slår på stora skryttrumman: Väljarstödet sviktar. Regeringen är som Luleå inför slutspelet i ishockey. Tål inte att konfronteras med verkligheten.

Läs mer om