Köpet av Nissan Diesel, Japans fjärde största lastbilstillverkare, signalerar att AB Volvo rullar vidare. Köpet av Nissan är en strategisk triumf och en logisk konsekvens av koncernens strategiska byte från tunga lastbilar till medeltunga. Därmed bäddar Volvo för expansion i bland annat Kina. Att Nissan äger hälften av aktierna i den kinesiska lastbilstillverkaren Dongfeng försvårar knappast Volvo/Nissans framryckning på den hämningslöst växande kinesiska marknaden.
AB Volvo och den övriga fordonsindustrin betyder mycket för svensk ekonomi, tillväxt och välfärd. Sektorn (tillverkare, systemleverantörer och komponenttillverkare) omsätter drygt 450 miljarder kronor årligen. 140 000 personer - däribland flera tusen i Östergötland - får sin försörjning fixad tacka vare fordonsindustrin. Konkurrensen är knivskarp, prispressen mördande, strategiska allianser ett måste. AB Volvos förvärv av franska Renault och inbrytningen på den amerikanska marknaden stärkte Volvs marknadsposition. Nu lägger koncernen i en högre växel - och tvingar så kallade riskkapitalister som stirrat sig blinda på Volvos dignande kassakista att retirera. Tack för det.
Jobben i Sverige då? Motsättningen mellan Volvos expansion i Asien och jobben i Sverige är konstruerad. Ta drivlinetillverkningen i Skövde (3 000 anställda) som exempel. Vad är det som säger att inte Skövdefabriken blir en vinnare när Volvo/Nissan satsar på hybridmotorer? Vidare: Satsningen på medeltunga lastbilar gör att tillverkningsvolymen ökar.
Volvos besked är ett styrkebesked. Svensk fordonsindustri håller världsklass.