Risken finns att vi kommer att bli tvungna att se fler olyckor som den vid Deepwater Horizon i framtiden då jakten efter nya och mer svåråtkomliga oljefyndigheter eskalerar. Om det är så som många hävdar att vi närmar oss Peak Oil finns det redan såväl ekonomiska som säkerhetspolitiska skäl att göra sig kvitt oljeberoendet. Att en majoritet av världens kvarvarande oljereserver finns i instabila regioner som helt eller delvis saknar demokratiskt styre borde egentligen vara skäl nog.
För oljeindustrins del är Deepwater horizonolyckan inte bara en ekonomisk kris utan också en trovärdighetskris av stora mått. Oljebranschen har länge kritiserats hårt av både miljörörelsen och av aktivistgrupper för mänskliga rättigheter. BP:s hantering av den pågående miljökatastrofen är därför avgörande för hela branschens framtid. Barack Obamas hårda tonläge låter förmoda att oljebolagens verksamhet kommer att underkastas hårdare granskning och strängare regler. Utsikterna att hållas ekonomiskt ansvariga för miljökatastrofer av stora mått torde också avskräcka investerare i framtiden. BP:s styrelseordförande Carl-Henrik Svanberg lät efter onsdagens möte med den amerikanske presidenten meddela att man ställer in alla vinstutbetalningar till aktieägarna.
Häromdagen kom oroväckande uppgifter om att de saneringsarbetare som arbetar med att städa upp - ofta räktrålare vars enda inkomstmöjlighet är att ställa sig till oljebolagets förfogande - arbetar utan tillräcklig skyddsutrustning, dagligen exponerade för de giftiga gaser som utsläppen av råolja medför. Utöver skadorna på naturen och hundratusentals människors utkomstmöjligheter finns risken för en hälsokatastrof av gigantiska proportioner. Att saneringsarbetarna ska ha tvingats skriva under löften om tystnadsplikt utgör dessutom precis den typ av beteende som kommer att stå BP:s och den övriga oljebranschen dyrt framöver.
Det finns alltså många goda skäl att komma ifrån oljeberoendet. Amerikanska försvarsmakten har till exempel redan insett detta och börjat ta fram fordon med förnyelsebara drivmedel. Flygutvecklingen går framåt och snart kan vi flyga över atlanten med vätgasdrivna flygmaskiner som inte släpper ut annat än vattenånga. Det finns all anledning att se optimistiskt på teknikutvecklingen. Vi räddar inte miljön och befriar oss från oljeberoendet genom att förbjuda inrikesflyg och stoppa nödvändiga vägbyggen. Vi gör det genom att investera i nya flyplan och bilar. Först och främst måste emellertid de ansvariga för oljekatastrofen ställas till svars.