Ulf Ontoft var tolv år när han såg Bilen för första gången. Bilden av det gigantiska vidundret med de jättelika fenorna och raketer till bakljus etsade sig fast i hans medvetande. Ungefär som när Birgitta i grannstaden Vadstena hemsöktes av uppenbarelser.

- Jag minns vad jag tänkte, att en sån ska jag ha, säger Ulf där vi står i garaget och låter blickarna smeka farkosten som vållade debatt då och väcker ännu större uppmärksamhet i dag.

Drömmen blev sann i december 2007. Ulfs ögon glittrade värre än Mjölbys samlade arsenal av blinkande ljusslingor.

Artikelbild

| Nej, detta är inte ett Cadillacmuseum, det är Ulf Ontofts kontor.

- Första kvällen Fleetwooden stod i garaget gick jag ut och satte mig i den och bara njöt.

Bilåret 1959: Större, längre, bredare. GM körde med samma baskaross. BIG size. Monstersize. Bara hjulbasarna skilde. Fleetwood var en av tolv modeller. Alla lika spektakulära och kromtyngda, inspirerade av rymd- och jetåldern, och en replik på Chryslers Forward Look 1957. Den gav gubbarna på GM skrämselhicka. Planerade modeller slets av ritbordet och ersattes av nya.

12 250 Cadillac Fleetwood lämnade bilfabriken 1959.

- Ny kostade den 6 233 dollar, det motsvarade 32 293 svenska kronor, säger Ulf Ontoft.

Artikelbild

| Vackra, proportionerliga linjer, Cadillac Fleetwood äger en oemotståndlig skönhet.

- En ny Volvo Amazon kostade ungefär 12600 kronor samma år.

I dag rullar 30 exemplar av det magnifikt mäktiga konstverket på de svenska vägarna. Ulf importerade sitt exemplar från USA. Efter diverse inledande trubbel med motor och växellåda flyter allt friktionsfritt.

Artikelbild

| 15-tumsdäck med så klart vita sidor.

- Det är lite av ett lotteri att köpa utan att se bilen live, men jag är helnöjd.

- Ingen rost, nysydd inredning, det gjordes i USA innan jag köpte, utmärkta lister i originalskick, jag är helnöjd.

Artikelbild

| Vulgärt, tycker somliga, stolt och mäktigt vacker tycker de flesta.

Vägen till Drömbilen gick via Mustang och flera andra amerikanare. Första Cadillacen var en deVille Convertible. Den har han fortfarande kvar. "Lillbilen" deVille mäter 5,68 meter på längden, att jämföra med Flleetwoodens 5,85 meter.

Cadillac Fleetwood orsakade folkstorm. Ansågs vulgär och brutal av många. Bilen är fortfarande kontroversiell, men de flesta faller pladask. Kamerorna går glödheta när Ulf parkerar.

Artikelbild

Gissa om Ulf Ontoft har bilder på sin Fleetwood i datorn? Här är en. FOTO: Privat

Jag provsitter soffan där fram. Komforten slår allt på nybilsfronten.

- En bra, vettig åkbil, säger Ulf.

Så vill han ha det. Inget extremt utställningsobjekt som transporteras på släpkärra.

December och snöigt kall juletid. Ulf Ontoft fryser inte. Det gör inte den som har en Fleetwood 1959 i garaget.