Motor

Har du någon gång fått prova på att köra rally, folkrace eller crosskart så har du ­sannolikt stött på Bengt Samuelsson. Under förevändningen kick off, team building eller svenhippa har otaliga östgötar besökt Torpa Gård konferens & event. Egentligen är det nog mest som Bengt själv säger; en lekplats för vuxna.

I dagarna fyllde Bengt 65 år. Trots att han är inbiten egenföretagare sedan mer än 40 år så planerar han faktiskt att gå i pension – mer eller mindre.

Artikelbild

| Etanol. Bilarna på Torpa gård är ombyggda för att gå på E85. "Våra gäster ska inte känna sig som miljöbovar", menar Bengt.

– På ett sätt ska jag växla ner, och på ett annat sätt ska jag växla upp. Jag kommer växla ner i konferensbolaget, men jag ser chansen att växla upp och ha lite roligt själv. Det som jag inte hann med att göra när jag var ung har jag tagit upp nu i stället, säger Bengt Samuelsson.

När Bengt var 18 år gick hans pappa bort och mycket av ansvaret för gården föll på hans axlar. Och var det inte en gård som skulle drivas så var det uppfinningar som skulle ut på marknaden eller barn och familj att försörja.

– Jag har åkt lite rally under ett par år och ska åka väldigt mycket här fram igenom. Jag har byggt mig två rallybilar. En Volvo 142 och en Renault Dauphine Gordini som jag ska åka i år.

Volvon är från 1969 och kommer att gå i klass 6 G1, bilar av årsmodell 66­–69. Renault Dauphine Gordinin är av 61 års modell och har en motor på under 1000 kubik vilket gör att den hör till klass 1E.

Artikelbild

| Rund. Vackra runda former med rötter i tidigt 50-tal. Renault Dauphine Gordinin kommer att köras i klass 1E.

– Jag jobbar alltid efter mål och är fruktansvärt målmedveten. Det är en av anledningarna till att jag vill testa det här med veteranrally. Jag ställer inte upp i en tävling för att bli sist. Jag vill vara med och se vad jag kan prestera.

På Torpa gård har Bengt gett många en första kontakt med folkrace och rally.

Artikelbild

| Klassiskt. Bra belysning bakåt kan vara kritiskt när man behöver backa ur skogen.

– Jag är ganska duktig på att analysera hur föraren hanterar bilen. Efter bara ett par varv är jag klar över hur jag ska kunna hjälpa den adept som jag har jämte mig. Jag är väldigt noggrann, näst intill lite petig, men jag vill ju att det ska ge så mycket som möjligt för dem som kommer hit.

Många av Bengts studenter menar också att de har nytta av det de lär sig, även i vanlig trafik.

Artikelbild

| Crosskart. En av ala roliga leksaker på gården. En lekplats för vuxna, som Bengt säger.

– Ibland är det föräldrar som kommer hit med sina juniorer. De tycker att det är mycket bättre att ungdomarna får testa sina gränser här än ute i trafiken.

På 1970-talet läste Bengt lite karta i rallyskogarna. Men sen hände det som kallas livet och rallyn fick ligga på hyllan, till nu.

– Jag har börjat på äldre dar, men jag har alltid haft ett enormt intresse ända sedan jag läste karta. Nu har jag kört en av våra skolbilar under två år, och det är lika roligt varje gång man klämmer ner sig i rallystolen. Det är lika spännande varje gång jag startar, och jag pustar ut lika mycket varje gång jag går i mål.