"Mordet på Orientexpressen", von Triers "Europa", "Chicago-expressen". Och så nu Peter Dalles thrillerkomedi "Skenbart -- en film om tåg".

Filmens inledning är strålande. December 1945, Gustaf Hammarstens unge litteratör kastar pennan och riktar blicken mot det av kriget förstörda Tyskland. Han vill resa, se världen, göra skillnad, bygga något nytt.

Samtidigt, på Stockholms central, smider en läkare och hans älskarinna onda planer. En karavan av flyktingar ska utvisas från Sverige. Berlintåget pyser hotfullt, Peter Dalles konduktör kastar sitt onda öga över scenen och WHAM! så är man inne på en extremt högtrafikerad bangård av parallella och korsande spår.

Tyvärr kan resten av "Skenbart" inte hålla vad den första kvarten lovar. Ganska snabbt halkar den in i en pratighet som den aldrig riktigt lyckas ta sig ur; regissör Dalle har varit alldeles för förtjust i sina ändlösa dialoger.

Dessutom är rollbesättningen lite väl förutsägbar. Vi behöver en man som bara är snäll men vars handlingar hela tiden får onda konsekvenser - ring Gustaf Hammarsten! En figur som ständigt snubblar, slår sig och blöder? Undrar om Robert Gustafsson är intresserad!

Synd, speciellt med tanke på att skådespeleriet överlag är mycket bra - Lars Ambles bittra bög är giftig som cyanid, Kristina Törnqvist ("Hem ljuva hem") är Greta Garbos okända dotterdotter.

Mot slutet blir det bättre igen, tempot höjs, trådar knyts samman och thrillerstämningen förtätas. Kanske borde Peter Dalle ha vågat kasta komedin av tåget och satsat på rent drama i stället.

"Skenbart" är också en ovanligt snygg film.

Digitala effekter används på ett sätt som är rätt unikt i branschen; de finns hela tiden där men gör inget väsen av sig, resultatet blir maffiga kamera- åkningar, suggestiva klipp och ett trasigt Berlin som byggts upp i datorn men som ser fullständigt äkta ut.

Till sist: Om man behöver en filmskurk vars ondska är religiöst motiverad är det förstås inte acceptabelt att använda en jude, hindu eller muslim. Då är det tur att katolikerna finns. (TT Spektra)