Det nya året väcker tankar om framtiden och det som har varit. Oavsett vad du har för mål för det närmaste året eller livet i stort är det viktigt att din ekonomi skapar förutsättningar – och inte står i vägen för det du vill.
I samband med årsskiftet är det många av Handelsbankens kunder som hör av sig för att diskutera sin ekonomi. Ibland är utgångspunkten hur kunderna ska agera inför aktuella osäkerhetsfaktorer, där pandemins effekter, inflationen, höga börskurser och elpriser är några av de vanligaste frågorna just nu. Men det handlar också ofta om ett behov av att resonera kring bolån, pensionen eller kanske ett långsiktigt sparande till barnen – utifrån livshändelser på ett personligt plan.
Handelsbankens kontorsnät är det största i Sverige – med mer specialistkompetens närmare kunderna än någonsin. I Östergötlands län har Handelsbanken till exempel 18 rådgivare specialiserade inom Förmögenhetsförvaltning och Pensionsrådgivning.
– Mitt främsta råd är att ta kontakt med en av våra ekonomiska rådgivare, säger Michael Sterne, länschef för Handelsbanken i Östergötlands län.
Under de senaste åren har kundernas efterfrågan efter råd och stöd via Handelsbankens digitala mötesplatser och telefon ökat. Samtidigt uppskattar många att kunna träffa någon fysiskt när det gäller saker som är lite mer komplicerade eller har stor betydelse, ibland på kort varsel.
– Vi vill alltid finnas nära och lättillgängliga för våra kunder. Vi nås dygnet runt via telefon, internetbanken och mobilappen eller också kan man boka möte för personlig rådgivning som kan vara fysiskt eller digitalt. Även om de flesta kontakter sker digitalt och i mobilen vet vi att våra kunder uppskattar tryggheten i att vi har ett lokalt kontor nära dit man alltid är välkommen med frågor om sin ekonomi, berättar Michael.
En annan tydlig trend är att efterfrågan på specialiserad personlig rådgivning ökar, där lokal närvaro tillsammans med en nära och långsiktig relation till den enskilde kunden är viktig för att skapa ett förtroendefullt samarbete och därmed kunna ge råd utifrån kundens hela behov.
– Vår kompetensförstärkning på våra kontor inom till exempel företagsrådgivning, private banking och skog och lantbruk ger oss ännu bättre förutsättningar att möta våra kunders behov, där både förväntningarna och komplexiteten är extra höga, avslutar Michael Sterne.
Här kan du få hjälp av Handelsbanken - dygnet runt.
Få hjälp på ditt bankkontor, via telefon eller chatt | Handelsbanken
Handelsbanken i Östergötland stöttar bland annat organisationer med inriktning på barndiabetes och vuxna och barn som är socialt utsatta. Sponsrar fotbolls- och hockeyföreningar. Engagerad i olika organisationer som arbetar med att utveckla det lokala näringslivet.