Ett helt nytt koncept kommer till länet när EKO:- Stormarknad öppnar sin elfte sverigebutik på Tornby handelsområde i Linköping. Koncernens vd, Ted Berggren, ser fram emot att introducera det unika konceptet för Linköpingsborna.
– EKO:- för oss betyder ekonomisk. Det innebär att du handlar utvalda produkter riktigt prisvärt hos oss. Vare sig du väljer hårschampot från trendigaste frisörmärket eller schampot för en tia, eller om du väljer lyxdeodoranten med taxfreekänsla framför den med varuhusfeeling. På EKO:- hittar du alltså en helt unik kombination av märkesvaror och utvalda lågprisprodukter, säger Ted Berggren.
– Men, säger han bestämt, någon traditionell lågpriskedja är vi inte. Vi kan inte stå för att sälja varor där ett billigt pris är viktigare än produktens kvalitet. Det funkar inte för oss. Vi vill genomgående erbjuda bra varor.
EKO:- Stormarknad ägs av familjen Bergendahl sedan mitten av 70-talet. Det är samma ägare som till City Gross, Glitter och Granit. Det nya varuhuset i Linköping erbjuder hela 7 000 kvadratmeter – alltså gott om plats för en riktig shoppingupplevelse.
– Vi vill att ett besök hos oss ska vara mer än ”att åka och handla” - det ska vara en upplevelse! Det är roligt och överraskande att vandra runt bland butikens olika avdelningar, som erbjuder allt från lyxig taxfreekänsla för att sedan kliva in stormarknadens utbud av exempelvis tvätt-, rengörings- och städprodukter. Det blir en upplevelse av lyxshopping och lågpris på en och samma gång.
En nyhet i samband med öppningen i Linköping är att man inlett samarbete med varumärket Maku Kitchen Life som erbjuder ett stor sortiment av allt inom köket och det dukade bordet.
– Det finns en stor trygghet bakom EKO:-, säger Ted. Vi har koll på produkterna vi säljer och vi jobbar endast med leverantörer som följer svenska regler.
I samma princip bottnar valet av leksaker.
– Bara leksaksavdelningen på EKO:- är större än en vanlig leksaksbutik och har stora ytor för Disney och Lego, fast till ett lägre pris. Ungarna älskar att komma hit och älskar också vårt Godisland med lösviktsgodis till ett överraskande lågt pris, säger Ted och berättar om den kramgoa maskoten Nallvin som går hem hos barnen.
I butiken finns det mesta. Alltifrån mode, blommor och heminredning till bakelser och tårtor. Dessutom har omkring 700 kvadratmeter stor säsongsavdelning med fokus på vår och sommar byggts upp till premiären. Och den som gillar att grilla och fixa i trädgården kommer inte att bli besviken.
– Tidigt i höst ställer vi sedan om säsongsavdelningen till en jättelik julmarknad. Den innehåller allt som hör julen till.
När nu butiken i Linköping öppnar sker det som ett led i EKO:- Stormarknads expansiva satsning i Sverige. Det mixade konceptet har visat sig vara framgångsrikt.
– Här finns det du söker när du vill känna dig extra fin, ha det fint hemma eller vill unna dig något gott efter shoppingen i vår Bistro & Café-avdelning. Till ett vettigt pris. Det är ett helt nytt koncept för Linköping som bäst upplevs på plats, säger Ted Berggren som ser fram emot premiären den 23 mars.