Fernita är en ny tjänst som vill förenkla vardagen efter det att någon gått bort. Med all information samlad får du hjälp med frågor som rör testamente, dödsbo, ekonomi, begravning och arv – saker som lätt blir överväldigande.
– Trots att vi alla ska dö är det ju ingen som vill tänka på döden. Det märks i samhället också och det finns en stor brist på information om hur man ska gå tillväga. Vi kommer alla att gå igenom en närståendes bortgång, förklarar Elin Håkanson, operativ chef på Fernita, och fortsätter:
– Målet med Fernita är att göra processen som följer lite enklare. Dels genom att agera förebyggande när det går, exempelvis med sparande av uppgifter digitalt, dels med konkret hjälp, som den stegvisa checklistan.
Tjänsten har två huvudsakliga delar, de är tätt sammankopplande och smidiga att ta del av. Hantera en bortgång är en checklista och stegvis hjälp som du kan använda för att inte missa någonting viktigt som behöver göras när en närstående går bort.
– Den stegvisa checklistan är interaktiv och användarvänlig. Vi vill att det ska vara smidigare att kontakta myndigheter, hantera begravning och göra bouppteckning, allt det som tar tid och kräver uppmärksamhet när man i stället vill fokusera på sorgearbete, säger Elin.
Den andra delen är det Digitala valvet, där du kan samla viktiga dokument, lösenord, bilder och minnen i tryggt förvar. Med allt på samma ställe håller du ordning digitalt. Att dödsstäda har blivit ett användbart begrepp, men att dödspara är fortfarande nytt för många.
– Genom att dödspara underlättar du för dina närstående när du inte längre finns kvar. Med det Digitala valvet väljer du vem eller vilka som får tillgång till dina uppgifter, förklarar Elin.
Omdömen från de som hunnit använda sig av tjänsten visar att den är både uppskattad och fyller viktiga funktioner. Användarna berättar att de fått hjälp och stöd och många rekommenderar andra att testa själva.
– Vi är stolta över det förtroende som användarna ger oss. Både säkerheten och tillgängligheten är delar som vi verkligen värdesätter, säger Elin.
När mamma gick bort använde vi Fernitas tjänst Hantera en bortgång. Det gjorde en jobbig period lite enklare så att vi kunde fokusera mer på sorgearbete och mindre på allt runt omkring.
Fernita-användare
via Trustpilot
Varför engagerade du dig hos Fernita?
– När en närstående till mig gick bort insåg jag att det kräver så mycket tid och energi att hantera allt det praktiska runt omkring. För mig var det förvånande att något så grundläggande kunde få vara så oerhört komplicerat, säger Elin.
– Vi skapade Fernita för att kunna hjälpa människor i sorg. Vi vill stötta upp i det som man varken har tid, energi eller kunskap att ta hand om, men ändå behöver göra. Alltifrån information om vem du ska kontakta, till bouppteckning och viktiga avtal. Vårt mål är att du ska känna dig trygg hela vägen.
Vill du testa Fernita helt gratis?
Här kan du enkelt starta ditt konto och testa det Digitala Valvet.