Nu jagas smugglarna av staten

Spritbussarna rullar fortfarande mellan Östergötland och de tyska alkoholmarknaderna och bolagen har skaffat ännu fler bussar. Men nu griper Finansdepartementet in. Politikerna vill stoppa organiserade smugglare som blåser staten på miljoner i uteblivna alkoholskatter.

Två år har gått. I januari 2014 publicerade Corren de första reportagen om den organiserade smugglingen på bussar. Bilden är tagen vid ett tillslag då polisen tömde en av bussarna på all last.

Två år har gått. I januari 2014 publicerade Corren de första reportagen om den organiserade smugglingen på bussar. Bilden är tagen vid ett tillslag då polisen tömde en av bussarna på all last.

Foto: Johnny Gustavsson

ÖSTERGÖTLAND2015-12-14 06:45

– Jag tror att det här blir mycket bra, säger Joakim Stenman, polis i Östergötland som drivit razzior mot spritbussar i länet.

– Först nu har myndigheter på alla fronter vaknat till i frågan. Det här kan bli bra, säger Ulf Ängemo, gruppledare vid Tullverket i Helsingsborg och drivande i Tullens insatser mot alkoholsmuggling.

”Punktskatter på alkohol och tobaksvaror är en viktig del av den svenska folkhälsopolitiken. Ett utbrett fusk påverkar även förutsättningar för företag att verka på den legala marknaden genom exempelvis snedvriden konkurrens” skriver Finansdepartementet, lett av finansminister Magdalena Andersson (S).

Nu ger departementet i uppdrag till Tullverket, Polismyndigheten, Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten att ta i med hårdhandskarna mot den organiserade smugglingen.

De fyra myndigheterna ska redogöra för sitt eget arbete med att stoppa smuggling och analysera hur kampen kan skärpas. Finansdepartementet vill se en redovisning senast i oktober 2016.

När detta är gjort ska de fyra myndigheterna förbättra sitt samarbete och redovisa för Finansdepartementet vilka effekter deras åtgärder har fått, senast i oktober 2017.

– Det känns mycket bra att Ekobrottsmyndigheten är med i det här. Det är en myndighet med rätt mycket ”muskler”, säger Tullverkets Ulf Ängemo.

Två år har gått sedan Corren första gången kunde berätta om den organiserade alkoholsmugglingen på bussar som vräker in svart alkohol till Östergötland och resten av landet. I januari 2014 publicerade Corren det första reportaget som dokumenterade hur en av de fullastade bussarna mötte väntande kunder på den mörklagda parkeringen i Norsholm. Stora mängder sprit och starköl från tyska bordershopar langades över till väntande personbilar och firmabilar.

Corren har avslöjat hur oseriösa bussbolag i Östergötland och andra län bedriver storskalig smuggling, hur passagerare används för att ljuga om vem alkoholen tillhör när tullen stoppar bussarna, och hur svartsprit langas till tonåringar och säljs till krogar där ägarna kan göra stora vinster.

Corren har visat hur vissa smugglare gör sig själva till svarta miljonärer – varje år.

I juni 2014 hade de östgötska riksdagspolitikerna Andreas Norlén och Finn Bengtsson arrangerat seminarium i riksdagen om smugglingsproblemet och lämnade en rapport till dåvarande justitieminister Beatrice Ask (M) med förslag på lagändringar och åtgärder.

Nu agerar staten – genom Finansdepartementet.

Sverige har så kallad punktskatt på alkohol (och tobak) som dels ger staten inkomster, dels är ett verktyg när staten vill styra hur mycket människor dricker och röker/snusar.

I reportage från Tullen i Helsingborg har Corren visat hur smuggelbussbolag pressar in spritflaskor och starkölsflak lastutrymmen, under säten, i gångar, på bussarnas toaletter och i påkopplade släpvagnar bakom bussarna.

I januari 2014 stoppade östgötapolisen fem bussar och bara de beslagen gav drygt 20 ton alkohol som ingen kändes vid när polisen ställde frågor.

Detta har hänt:

Läs hela vår granskning i kortform här under.

Alkoholskatter är svenska statens vapen

Sverige har sedan långt tillbaka punktskatt på alkohol och tobaksvaror. Det är statens sätt att dra in pengar, och styra människors konsumtion. Höga alkoholskatter ska bidra till att hålla nere människors drickande och hindra ungdomar att börja med alkohol i tidig ålder.

När spritbussarna för in sina stora laster, vars innehåll förstås inte skattas för, försvagas statens möjlighet att driva folkhälsopolitik med hjälp av skatter. Miljontals kronor missas i uteblivna skatteintäkter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om