29 juli 1966, Hamngatan vid Stångebro, Linköping. Flygtransport.
Fjorton J 35 Draken måste flyttas från F3 i Malmslätt till Saabfältet eftersom start- och landnings- banorna skulle byggas om på Malmen.
Lätt match? Nej, snarare en avancerad militär operation, organiserad av kapten Sven Törngren, samme flygare som var med om den så kallade Catalinaaffären 1952. I dag är han 85 år och minns den stora förflyttningen mycket väl.
-- Vi flyttade hela verksamheten till Saab under ombyggnadstiden. Varför vi inte flög dit planen i stället? Jag tror chefen (överste Olle Knutsson) ville prova om det gick att flytta en division genom en stad -- och det gjorde det ju. Dessutom var det nästan krångligare att flyga planen, vi hade fått nya elever och hade ont om flygförare.
Den märkliga transporten startade ett på natten och var klar klockan sju på morgonen. Då hade de stora planen, dragna av jeepar och andra fordon, tricksat sig genom gatukorsningar, över Drottningbron och över E4. En mängd militärer och massor av poliser var extrainsatta. Liksom personal från Tekniska verken som skruvade och svetsade bort gatskyltar, lyktor och refuger för att genast sätta upp dem igen när planen passerat.
Allt gick perfekt, varken materiel eller människor kom till skada, enda incidenten var när en Draken sjönk i ett övergrävt dike på väg in till flygfälten från Åtvidabergsvägen. Men slit och stålbalkar fick upp kolossen igen.
Vad Sven Törngren vet har ingen liknande transport skett i Sverige, varken förr eller senare.
1974 lades F3 ner och Linköping förlorade sin flottilj.