Direkthandelns förening, DF, är branschorganisationen för företag som sysslar med direkthandel.

Många av de företag som är anslutna bedriver nätverksförsäljning.

DF:s mål är bland annat att bevaka medlemmarnas intressen och skydda konsumenten.

Det finns också en överenskommelse med konsumentverket om egenåtgärder.

-- Det innebär att vi ska hålla oss själva i örat så långt det går. Våra medlemmar vet att de måste iaktta våra etiska regler, säger föreningens ordförande Hans Henrik Ramel.

ACN har, enligt Hans Henrik Ramel, energiskt ansökt om medlemskap i DF men inte fått komma med.

-- ACN är ett företag som har vissa inslag av pyramid som gör att vi inte har antagit dem, säger han.

En orsak till att ACN har fått nobben är att företaget tar en startavgift som är 6 300 kronor inklusive moms.

I DF:s etiska regler står det att startavgiften ska vara skälig i förhållande till det man får.

-- Startavgiften i ACN är oskälig. Dessutom tar de en årlig avgift, vilket är unikt. Ingen annan nätverksföretag tvingar sina anslutna att betala över tusen kronor för att kunna stanna kvar. Det tycker vi inte heller om, säger Hans Henrik Ramel.

Men det som gör ACN minst ovälkommet i DF är att det mesta av startavgiften går upp i nätverket som ersättning för att en ny person har blivit värvad.

-- Och det tycker vi luktar pyramid, säger Hans Henrik Ramel.

Ett för många östgötars känt företag som inte heller är välkommet i DF är Kirby, ett företag som säljer en 27 000 kronor dyr dammsugare.

-- Kirby har varit med men blivit utslängda. Han som var återförsäljare i Östergötland var inte riktigt etisk. De lurade folk att gå med på en demonstration av dammsugaren och sedan gick säljaren inte förrän man hade somnat och skrivit under kontraktet, säger Hans Henrik Ramel.

Corren har i tidigare artiklar skrivit om Amway och Nature's Own. Dessa två företag följer DF:s riktlinjer, enligt Hans Henrik Ramel.

-- Men det ska inte förnekas att det händer att en och annan återförsäljare gör övertramp, säger han.

Att tala sanning är alltid bäst menar Hans Henrik Ramel. Men han har förståelse för att det ibland kan vara svårt.

-- Det går inte för en distributör att ställa sig upp på ett värvningsmöte och säga som det är, att det är fullständigt obegripligt att 115 000 av branschens 200 000 återföljare stannar kvar år efter år trots att de inte tjänar en spänn på det här.

Hur många är de som går in i nätverken och blir extremt framgångsrika?

-- Det finns bara ett fåtal som tjänar 11 000 kronor i veckan. Högt räknat är det mellan fem och tio procent som kan leva på det här. Resten är nog med för att de gillar produkterna eller tycker om kamratskapet. Bara någon tusenlapp i månaden kan ändå sätta lite guldkant på deras tillvaro, säger Hans Henrik Ramel.