På onsdagen var det invigning för UMS Skeldar, ett företag som avknoppats från Saab. Huvudkontoret ligger i Schweiz, men i de nya lokalerna i Hackefors jobbar nu 14 före detta Saabare.
Det var på Saab i Linköping som den obemannade helikoptern Skeldar utvecklades. Men efter en bra start med den spanska marinen som kund – de använde Skeldar för att spana efter sjörövare i Adenviken – gick projektet lite trögt.
– De brasilianska och svenska Gripenordrarna gjorde att allt fokus hamnade där. I det nya bolaget kan vi satsa helhjärtat på de obemannade farkosterna, säger Carl Foucard, som är försäljningschef.
Tillsammans med schweizarna finns det nu fyra flygfarkoster i utbudet – två helikoptrar och två flygplan. Det ser Carl Foucard som en stor fördel.
– Nu kan vi täcka in hela marknaden. Helikoptrarna har fördelen att de kan starta och landa var som helst, medan flygplanen kan spana av större områden.
Carl Foucard tror att personalstyrkan i Linköping kommer att växa och att även grannlokalerna i Hackefors kommer att behöva tas i anspråk. Men då gäller det förstås att få in ordrar. Foucard räknar med att de kommer.
– Intresset är stort, både civilt och militärt. Det finns många användningsområden: kustbevakning, kontroll av flyktingströmmar, tjuvjägare, smugglare ...
De obemannade farkosterna kan utrustas med såväl vanliga kameror som infraröda kameror och radar. Runt 40 miljoner får en köpare räkna med att punga ut för ett paket som innehåller två helikoptrar och en basstation varifrån de styrs.