Vem sitter bakom ratten?

Volvokoncernen demonstrerar för första gången en helt självkörande lastbil för en bredare publik. Lastbilen är en del i ett forsknings- och utvecklingsprojekt kring autonoma transportsystem, där Combitech har en ledande roll.

Här är den. En självkörande lastbil, en anläggningslastbil för gruvdrift som demonstrerades av Volvo 28 april.

Här är den. En självkörande lastbil, en anläggningslastbil för gruvdrift som demonstrerades av Volvo 28 april.

Foto: Volvo

Affärsliv2016-05-16 15:30

I det gemensamma forskningsprojektet är bland andra Volvokoncernen och Combitech partners för att utveckla en komplett autonom transportsystemlösning. Den unika lastbilen, som är en extrautrustad anläggningslastbil för gruvdrift, navigerar och kör helt självständigt både över och under jord. Lastbilen läser via sensorer och GPS kontinuerligt av sin omgivning och ska kunna parera fasta och rörliga hinder samtidigt som transportsystemet samlar data för att ytterligare optimera sin rutt och säkerheten.

– Vi byggde en bana där tanken på en större parkering där syftet var att denna bana skulle likna en väg i en gruva dvs ”hämta last, köra på en cerpetinväg, tömma last och tillbaka”. Vi satte ujpp den första testbanan och körde lastbilen för första gången, säger Joakim Kendal, kommunikatör på Volvo.Det ska inte heller behövas någon manuell övervakning av lastbilen då transportsystemet, som liknar en operatörscentral, automatiskt och kontinuerligt både läser av status från och ger order till de uppkopplade självkörande lastbilarna om bland annat hastighet och färdväg.

– Tillsammans ger vi en del av svaret för framtidens logistiklösningar, som innebär helt nya nivåer av säkerhet, energieffektivitet och produktivitet. I projektet utvecklar vi kompletta öppna lösningar, vilket innebär att kunderna själva kan bestämma vilka olika fordon och kopplingar till andra system som man vill ha för att optimera sin verksamhet, säger Jonas Lindholm, segmentsansvarig på Combitech i en kommentar.

Combitech är ett konsultföretag, helägt av Saab-koncernen. Företaget har huvudkontor och 300 anställda i Linköping. Det arbetar med olika branscher inom utveckling av internet of things, fordonsteknik och bland annat IT-säkerhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!