Förebilden Ă€r en av bilhistoriens mest kĂ€nda bilar. Mercedes 300 SL som tillverkades mellan 1954 och 1963. Eller mĂ„svingemercan som den brukar kallas i folkmun. Den var en landsvĂ€gsversion av Mercedes racingbil som 1952 gjorde succĂ© pĂ„ racingbanorna och vann lĂ„ngloppen pĂ„ Le Mans, NĂŒrburgring och Carrera Panamericana.
â Du hittar ingen sĂ„dan under 15 miljoner och ska du ha den som tillverkades med aluminiumkaross sĂ„ Ă€r de uppe i 30 miljoner, sĂ€ger Jan-Ove Boll samtidigt som han lyfter upp dörren till nyförvĂ€rvet i museets samling.
En Mercedes SLS AMG och precis som sin förebild Àr den försedd med de karakteristiska mÄsvingedörrarna. Modellen utvecklades och byggdes av Mercedes dotterföretag Mercedes-AMG 2010-2014 och det gör den till en av de modernare bilarna som gÄr att beskÄda pÄ museet.
â Den hĂ€r Ă€r frĂ„n 2011. Men den hĂ€r bilen Ă€r ju en klassiker redan frĂ„n början. SĂ„ jag ser det som ett investeringsobjekt. Tar du en Ferrari sĂ„ rasar de ju i pris i början. Det kommer inte den hĂ€r att göra, sĂ€ger Boll.
Nu Ă€r det inte bara bilens utseende som sticker ut. Ăven dess prestanda Ă€r minst sagt extrem. Under den lĂ„nga huven sitter en 6.3 liters V8 som med hjĂ€lp av dubbla turboaggregat levererar 571 hĂ€stkrafter och ett vridmoment pĂ„ 650 newtonmeter. 0-100 km/h avverkar den pĂ„ 3.8 sekunder och dess fartresurser Ă€r mer Ă€n tillrĂ€ckliga.
â Den har en elektronisk hastighetsspĂ€rr. SĂ„ den gĂ„r inte fortare Ă€n 317 km/h, sĂ€ger Boll med ett leende innan han konstaterar att den med det Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n det vĂ€rsta de har i bilparken.
â Vi har ju en bil som gör 0-100 pĂ„ en sekund och en som har en toppfart pĂ„ 700 km/h. SĂ„ vi har ett brett spektrum.
Hur Àr det dÄ att köra en bil med 571 hÀstkrafter under huven? Innan den stÀlldes pÄ plats inne i museet fick vi en chans att ta reda pÄ det.
InredningsmÀssigt sÄ kÀnns den mer som en lyxbil Àn en racerbil. De djupt skÄlade sÀtena i vitt skinn Àr ljuvliga att sitta i.
Och i stadstrafik kÀnns den nÀstan som vilken nyare familjebil som helst. LÀttkörd och smidig. Att vi stÀllt in den pÄ komfortlÀge gör stöddÀmpningen nÄgot mjukare och behaglig.
Motorljudet hörs bara svagt inne i cupén.
Men nÀr vi kommit upp pÄ riksvÀg 50 och jag trycker till pÄ gasen sÄ svarar motorn med ett vrÄl. Kraften Àr enorm och efter bara nÄgon sekund har vi nÄtt maxhastigheten för svenska vÀgar.
â Det Ă€r ju en showbil. Man har ju egentligen ingen nytta av den, konstaterar Boll.