Belgisk GM-fabrik får ny produktion

När General Motors fabrik i Antwerpen nyligen fick besked om att man inte får bygga nästa generation Opel Astra kom det som en kalldusch. Nya besked kan dock innebära ersättningsvolymer på upp till 180 000 bilar.

Antwerpen/Trollhättan2007-05-09 00:00

När General Motors fabrik i Antwerpen nyligen fick besked om att man inte får bygga nästa generation Opel Astra kom det som en kalldusch. Nya besked kan innebära ersättningsvolymer på upp till 180 000 bilar.

Personalen vid alla GM-fabriker i Europa gick för en vecka sedan ut i gemensamma aktioner med bland annat krav på besked om Antwerpenfabrikens framtid.

Vi tycks ha fått lite gehör för våra krav, säger Paul Åkerlund, verkstadsklubbens ordförande på Saab Automobile i Trollhättan.

När beslutet meddelades om att nästa generation Astra bara ska byggas vid fyra av de fem aktuella fabrikerna, bland annat i Trollhättan, utlöste det för ett par veckor sedan en strejk vid fabriken i Antwerpen som då bedömdes förlora många jobb. Strejken fortsatte även på onsdagen.

Efter diskussioner med facket meddelar nu GM:s Europaledning att fabriken i Antwerpen kommer att få bygga nya bilar baserade på GM:s globala plattformar med en beräknad volym på 120 000 fordon om året.

GM ska också undersöka möjligheterna att förlägga produktion av ytterligare modeller till Antwerpen, vilket eventuellt kan ge underlag för ett tredje skift. Men en förutsättning är fortsatt ökad produktivitet i fabriken.

Det kan då handla om volymer på ytterligare mellan 30 000 och 60 000 bilar, säger Åkerlund.

GM:s Europafacks ordförande Klaus Franz konstaterar efter mötet att man lyckats undvika en nedläggning och att det nu i stället tagits ett första steg mot att lokalisera två bilmodellen till Antwerpenfabriken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!