Uppåt för livsmedelsbutikerna under pandemin

Efter ett år med pandemin drar de båda livsmedelsbutikerna i Åtvidaberg samma slutsats: Färre kunder, men ökad omsättning.

Peter Samuelsson, som driver Ica Supermarket i Åtvidaberg noterar en rekordökning av e-handel under det senaste året. "Den har ökat 150 procent", säger han medan Jon Nilsson lastar varor för hemkörning.

Peter Samuelsson, som driver Ica Supermarket i Åtvidaberg noterar en rekordökning av e-handel under det senaste året. "Den har ökat 150 procent", säger han medan Jon Nilsson lastar varor för hemkörning.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2021-03-12 17:12

Det har gått ett år sedan pandemin bröt ut i Östergötland. I Åtvidaberg, liksom i övriga landet fick det effekter i livsmedelsbutikerna – tomma hyllor.

– Det var galet, säger Ica-handlaren Peter Samuelsson när han tänker tillbaka på hamstringen av toalettpapper och skafferivaror.

– Försäljningssiffrorna från den veckan går inte att möta upp till, säger han. 

Tomas Olsson, som driver Willys i Åtvidaberg tänker också tillbaka. 

– I början av pandemin var det som alla kom till butiken. 

undefined
Jon Nilsson på Ica Supermarket kör ut varor till kunder i Åtvidaberg. Pandemin har fått e-handeln att öka kraftigt, uppger Peter Samuelsson som driver butiken.

Nu är det skillnad, med begränsat antal besökare och restriktioner om att kunder ska handla ensamma. 

– Vi har uppmanat kunder att handla ensamma länge, säger Tomas Olsson som tycker att flertalet följer restriktioner och håller avstånd.

– Men vi får ingripa ibland och säga till. En del glömmer och behöver bli påminda. Ibland ropar vi ut i högtalarna också.

Peter Samuelsson säger att kunder generellt förhåller sig till restriktionerna.

– Men det händer att vi får säga till. Det kan till exempel komma in ungdomar i gäng och då säger vi till.

Tomas Olsson ger en liknande bild: 

– Vi kan behöva splittra upp ungdomsgäng.

En covid-effekt som både Tomas Olsson och Peter Samuelsson ser i sina butiker är att antalet kunder i butikerna minskat. 

– Vi har tappat kunder, men vi ökar omsättningen, säger Olsson.

– Det är samma hos oss. Färre kunder, men ökad omsättning, säger Samuelsson och gör ett par antaganden: 

– Folk äter inte ute på restaurang så mycket, man handlar hemma istället för att åka till stormarknader i stan och så handlar fler åt andra. 

Peter Samuelsson förtydligar att det inte är ett Åtvidabergsfenomen, utan säger att det i stort ser likadant ut i övriga landet.

undefined
Willys i Åtvidaberg märker av färre kunder i butiken, men omsättningen ökar. Innan sommaren införs e-handel.

På Ica supermarket har e-handeln ökat kraftigt under året. 

– Det är 150 procent upp under det senaste året, säger han och uppger att e-handeln står för 15 procent av omsättningen.

Willys ligger i startgropen för att införa e-handel med utlämning av varor, enligt Willys koncept.

– Jag räknar med att det kan vara igång innan sommaren, säger Tomas Olsson.

Under året har ett fåtal anställda i båda butikerna haft covid-19. Ingen smitta ska ha spårats till arbetsplatserna.

På Willys har ledningsgruppen enats om att bära munskydd. För övrig personal rekommenderas det.

– Munskydd är bra, man håller bättre avstånd till varandra då, säger Tomas Olsson.

 Även på Ica finns munskydd för personal som vill ha.

Karta: Åtvidaberg centrum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!