1100 kommunanställda ska få fotolegitimation

Samtliga anställda inom kommunen ska få tjänstekort, en fotolegitimation för att personal ska kunna identifiera sig.

1100 kommunanställda ska få tjänstekort, en fotolegitimation som ska användas i kommunens lokaler och vid besök.

1100 kommunanställda ska få tjänstekort, en fotolegitimation som ska användas i kommunens lokaler och vid besök.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2021-10-27 13:15

Under 2019 lämnade Sverigedemokraterna in en motion till fullmäktige. Partiet föreslog att kommunen skulle införa en individanpassad fotolegitimation till samtliga anställda inom hemtjänst. 

Som skäl framförde SD att en sådan fotolegitimation bland annat skulle öka tryggheten bland de som har hemtjänst. Vård- och omsorgsförvaltningen ställde sig positiv till förslaget, men hade inget ekonomiskt utrymme för att införa fotolegitimation.

Nu utreder kommunledningsförvaltningen en mer omfattande satsning på tjänstekort.

– På sikt ska alla anställda i kommunen ha dessa kort. Det blir inte alla på en gång, men vi ska införa det successivt, säger Mattias Geving, stabschef på kommunledningsförvaltningen. 

Tjänstekorten kommer att ha flera funktioner, men är inte giltiga som ID-handling. 

– Idag har vi taggar för att kunna öppna till exempel dörrar och kopiatorer. Dessa tjänstekort ska fungera till det, men också användas när personal, som fastighetstekniker och VA-personal är ute och ska legitimera sig. Det ska finnas möjlighet att identifiera sig för vårdtagare också. 

Mattias Geving berättar att kommunen köpt in en kortskrivare. Kommunens egen personal kommer att fotografera kommunanställda till tjänstekorten. 

– Korten kommer att kost 200 kronor styck, säger Mattias Geving. 

I takt med att anställda får sina kort ska de bäras på respektive arbetsplats. 

– Vi kommer begära att man ska ha dem på sig i våra lokaler och när man är ute på besök. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!