Förra året tog Åtvidabergs bandyklubb upp en tradition som legat i dvala sedan 2000.
– Vi vill uppmuntra någon som bor och verkar på orten och som gör något bra för Åtvidaberg, säger Börje Johansson, ordförande i Åtvidabergs bandyklubb.
I år föll valet på entreprenören Per Lindqvist, 54 år som under året bland annat stöttat ÅFF finansiellt.
Han anade inget när han blev tillfrågad om att dela ut bandyklubbens pris till årets bäste spelare i ÅFF i samband med lördagens match mellan ÅFF och Huskvarna.
Strax efter att ha delat ut spelarpriset till Henrik ”Fimpen” Gustavsson blev det ombytta roller. Årets spelare fick dela ut priset till Årets Åtvidabergare.
– Jag blev chockad, säger en märkbart glad Per Lindqvist.
Motiveringen lyder: ”Per Lindqvist har visat stort entreprenörskap när han sammanbundit flera företag på orten och med dessa utvecklat samarbete med grannorter runt Åtvidaberg. Per har alltid Åtvidaberg med i sitt tänkande. Dessutom har han stöttat flera idrottsföreningar på orten och hjälpt dessa i svåra tider. Per har visat ett stort Åtvidshjärta.”
Årets Åtvidabergare har rötterna i Sturefors, men kallar sig fullt ut åtvidabergare.
– Jag har bott här sedan 1987 och känner mig som åtvidabergare. Jag är rotad här.
Han säger att han är en del av gemenskapen i Åtvidaberg och har ett eget recept för det.
– Det har att göra med hur man är själv. Man måste bjuda till själv.
1987 började Per Lindqvist arbeta på Facit Partners kontrollavdelning. På väg till och från jobbet utvecklade han sin första affärsidé och köpte en gräsklippare.
– På kvällarna klippte jag gräs på Fågelsången.
Efter 363 arbetsdagar erbjöds Per Lindqvist att byta avdelning. Han valde att sluta och fortsatte utveckla sin entreprenörsanda. Han lackerade bussar, hyrde ut personal, köpte en lastbil och gav sig så småningom in i återvinningsbranschen.
Efter att ha sålt ett bolag var han under flera år anställd i olika företag. 2013 startade han om som egen företagare.
Idag driver han en koncern med 45 anställda i flera bolag i olika branscher. Flaggskeppet EW Group AB, ett teknikföretag inom markmiljö, väntas i år omsätta 70 miljoner kronor. Omsättningen i hela koncernen väntas i år nå upp till 110 miljoner kronor.
– Det går bra. EW Group blev faktiskt årets tillväxtföretag i Linköping förra året.
En del av koncernen, Tryck och Media Östergötland AB, har sin verksamhet i Åtvidaberg med tryckeri och utgivning av informations- och reklamtrycksaker, bland annat Åtvidabergsplatsen.
– Där har vi satsat 2,5 miljoner i nya maskiner i år.
I koncernen finns också ytterligheter som Miljöbolaget i Storfors, med Sveriges största destruktionsanläggning för farligt avfall, och livsmedelsbolaget som producerar och säljer Korvgubbens senap, ketchup och såser.
Per Lindqvist konstaterar att bolagen går bra och att han kan vara med och stötta både välgörenhet som Tappra barn och föreningar, främst ÅFF som fått ta del av ”över en halv miljon kronor”.
– Jag fick frågan i juni om att hjälpa till att få rätsida på ekonomin. Jag har hjälpt till med finansiering av spelare, som Alem Plakalo. Jag försökte med brassar också, men vi fick dem inte spelklara i tid.
Per Lindqvist flikar in att fler företag har ställt upp för att få ÅFF att klara kontraktet i division 1.
– Fotbollen är en så känslomässig del av samhället. När man är med och stöttar ÅFF så märker man att människor blir glada och att fler vill bidra.