Granskningen beställdes av Åtvidabergs kommun efter att de första falska fakturorna upptäckts i december. Utredningen pekar ut den förra fastighetschefen och friar samtidigt övriga kommunala tjänstemän från misstankar.
I rapporten rekommenderas kommunen att göra en polisanmälan.
Revisionsbyrån har bland annat gått igenom fastighetschefens mejl och där funnit täta konktakter med en man som också är företrädare för ett av de tio bolag som misstänks ha lurat kommunen. Av de drygt 180 mejlen framgår att hon vid vissa tillfällen skrivit att mannen kan höja sitt offertpris till kommunen. Detta företag skiljer sig från övriga nio på så sätt att det faktiskt utförts arbete. Det som ifrågasätts är snarare kostnad och kvalitet.
De övriga nio företagen som identifieras är mer renodlade bluffar. Där har detaljerade fakturor med referenspersoner och tydlig beskrivning av arbetet skickats utan att några arbeten utförts. Den som skickat fakturorna har vetat vilka byggprojekt som funnits i kommunen.
Det handlar om 40 sådana fakturor. Alla har attesterats av fastighetschefen och revisorerna skriver i rapporten att det är anmärkningsvärt att dessa fakturor endast kommit under den tid som den misstänkta fastighetschefen arbetat.
I de nio bluffbolag som upptäckts återfinns samma styrelseledamot i tre. I ett annat finns två styrelseledamöter som uppfyller kriterierna för vad som brukar känneteckna en målvakt. En av dem, en man från Enskede, är bland annat dömd för ett inbrott i Ica Nära på Vasavägen i Linköping 2010. Samtidigt dömdes han för att ha haft amfetamin.
Är ni säkra på att det inte finns fler bluffakturor nu?
– De har gått igenom alla leverantörer från 2010 och fram till nu och vi kan inte se några andra, säger Andreas Capilla, en av två kommunchefer i Åtvidaberg.
Den förra fastighetschefen får också kritk för hur hon skötte renoveringen av skolorna i Grebo och Björsäter. Där överskred hon sina befogenheter genom att köpa så stora arbeten att det inte längre kan räknas som underhåll utan bör kallas investering. Och när det handlar om investeringar hade hon inte rätt att fatta beslut. Det måste kommunfullmäktige göra.
För att komma runt detta undertecknade hon ett avtal med företaget där de godtog att dela upp betalningen – 10,9 miljoner kronor – månadsvis under fem år. Avtalet diariefördes aldrig hos kommunen utan har kommit fram först sen företaget skickat över det.
Misstaget med renoveringarna var den ursprungliga orsaken till att fastighetschefen skiljdes från sin tjänst.
Hur noga kontrollerade ni innan ni anställde fastighetschefen?
– Vi tog sex referenser, svarar Kerstin Skarin.
Den exakta summan som kommunen lurats på är 1 966 000 kronor. Till det ska läggas 621 405 kronor där det ifrågasätts om summan och arbetet är korrekt. Av rapporten framgår inte om den tidigare fastighetschefen haft egen vinning av de pengar som betalats ut eller ej.
Corren har – utan framgång – sökt den före detta fastighetschefen för en kommentar.