Sabina Hedman, 45, har kört buss i Ăstergötland i 19 Ă„r.
Hon kör bussarna som gÄr frÄn Linköping och ut pÄ landet. Och de som gÄr mellan orterna i lÀnet. Under en arbetsdag hinner hon ibland besöka bÄde à tvidaberg, Falerum, Vikingstad och Ljungsbro.
â Jag trivs jĂ€ttebra, det Ă€r det bĂ€sta jobbet som finns. Det Ă€r bra kolleger, bra chefer, bra bussar och bra passagerare, sĂ€ger hon.
Men det finns en sak som stÀller till problem.
â Ibland hinner man inte gĂ„ pĂ„ toaletten. Jag fĂ„r hĂ„lla mig tills jag kommer till en toalett.
Fast det Àr bara tre av ÀndhÄllplatserna som Sabina kör till som har en toalett som hon kan gÄ pÄ. NÀr det inte finns nÄgon kan det gÄ flera timmar mellan toalettpauserna.
â Jag har lĂ€rt mig att det Ă€r sĂ„hĂ€r, men det Ă€r klart att man fĂ„r ont i magen nĂ€r man inte kissar pĂ„ lĂ€nge.
Enligt Sabina har detta alltid varit ett problem. Men hon tycker att det har blivit sÀmre sedan hon började för 19 Är sedan.
Nu har hon ett knep nÀr det kniper rejÀlt.
â Ăr det riktigt akut sĂ„ anropar jag centralen och sĂ€ger att jag mĂ„ste gĂ„ ut och lĂ„na ett dike och kissa. SĂ„ lĂ€nge jag inte har nĂ„gra passagerare i bussen gĂ„r det bra.
Och nÀr det Àr folk pÄ bussen brukar Sabina sÀga att hon ska ut och titta till motorn. Det lÄter konstigt dÀr bak, meddelar hon genom högtalarsystemet.
â DĂ„ gĂ„r jag ut, öppnar motorutrymmet lĂ€ngst bak pĂ„ bussen och sĂ€tter mig en bit bakom bussen och kissar i diket.
NĂ€r Sabina stannar bussen för en kisspaus meddelar hon Ăstgötatrafikens ledningscentral. Resultatet blir en sen buss.
â De brukar sĂ€ga att det Ă€r helt okej.
Men att som chaufför behöva stanna bussen pÄ landsvÀgen för att lÀtta pÄ blÄsan ser Mikael Andersson, huvudskyddsombud för bussdepÄn i Kallerstad, som ett problem. Han kör sjÀlv buss och har samma upplevelse.
â Om man hamnar i nöd sĂ„ löser man ju det pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, men detta Ă€r i allra högsta grad en arbetsmiljöfrĂ„ga.
Det hela beror pÄ att teori och praktik inte hÀnger ihop, förklarar han.
â Om vĂ„ra körtider var korrekta skulle vi hinna med ett toalettbesök efter cirka tre timmar senast enligt planeringen. Men ibland Ă€r vi sĂ„ sena att det bara Ă€r att lasta pĂ„ resenĂ€rer och Ă„ka igen.
Enligt honom Àr det framförallt de tajta körtiderna som Àr anledningen till att förare inte alltid fÄr en paus. Att det heller inte finns toaletter vid varje ÀndhÄllplats gör det hela Àn krÄngligare.
â DĂ„ hade inte frĂ„gan varit ett problem.
Mikael Andersson riktar sin kritik mot Ăstgötatrafiken.
â Det Ă€r Ăstgötatrafiken som sĂ€tter tidtabellen. TyvĂ€rr hamnar vi bussförare och resenĂ€rer i klĂ€m, sĂ€ger han.
Mattias NĂ€sström Ă€r bitrĂ€dande trafikchef pĂ„ Ăstgötatrafiken. Han förstĂ„r att tiderna inte alltid fungerar för busschaufförer och tycker att deras upplevelser Ă€r legitima. Enligt honom för Ăstgötatrafiken en stĂ€ndig dialog med de företag som kör deras trafik.
â Vi Ă€r lyhörda inför att det finns saker som vi kan rĂ€tta till, vi vill att tabellerna ska vara effektiva för bĂ„de förare och passagerare. VĂ„ra trafikplanerare följer detta och putsar pĂ„ tiderna stĂ€ndigt.
Vi har pratat med en förare som tvingas stanna bussen och kissa i diket ibland för att hon inte hinner gÄ pÄ toaletten. Vad sÀger du om det?
â Ja, det Ă€r ju jĂ€ttesvĂ„rt att veta vad det Ă€r som gör att denne hamnar i den situationen, det kan ju inte jag uttala mig om.
Vad tÀnker du kring sÀkerheten för föraren i en sÄdan situation?
â Förarens uppgift Ă€r ju att tillgodose sĂ€kerheten, det Ă€r ju vĂ€ldigt hög prioritet. SĂ„ de fĂ„r ju göra en bedömning om var de kan stanna i sĂ„dana fall om de behöver utrĂ€tta sĂ„dana behov.
Mattias NĂ€sström hĂ€nvisar istĂ€llet till det företag som kör Ăstgötatrafikens bussar pĂ„ upphandling, Nobina, dĂ€r Sabina Hedman Ă€r anstĂ€lld. I ett skriftligt svar till Corren skriver Malin SĂ€ker, kommunikationschef pĂ„ Nobina, att det Ă€r olyckligt att nĂ„got sĂ„dant hĂ€r behöver ske.
"Det ska inte behöva ske och Ă€r i sĂ„ fall olyckligt, och sĂ„klart inte bra för den enskilde individen eller trafiksĂ€kerheten. Om en förare Ă€r i behov av en toalettpaus ska produktionsledningen kontaktas för att fĂ„ hjĂ€lp att hitta till nĂ€rmsta toalett. NĂ€r det gĂ€ller scheman och pauser sĂ„ följer vi sĂ„klart kollektivavtalet, som reglerar pauser och körtid. Jag upplever att vi har en mycket bra dialog med facket och i Ăstergötland har vi tillsammans jobbat fram lokala avsteg som ger kortare körtid innan paus Ă€n det centrala avtalet.", skriver Malin SĂ€ker.