Busschauffören Sabina kissar i dike – hinner inte gĂ„ pĂ„ toaletten

Busschauffören Sabina Hedman hinner inte alltid gÄ pÄ toaletten under sina arbetspass.
IstÀllet sitter hon kissnödig lÀnge, eller gör akuta stopp lÀngs landsvÀgen.
– DĂ„ sĂ€tter jag mig en bit bakom bussen och kissar i diket, sĂ€ger hon.

Sabina Hedman Àlskar att köra buss, men hinner inte alltid gÄ pÄ toaletten mellan sina körningar.

Sabina Hedman Àlskar att köra buss, men hinner inte alltid gÄ pÄ toaletten mellan sina körningar.

Foto: Elina Mattsson

Åtvidaberg2025-02-23 19:00

Nyheten i korthet

  • Busschauffören Sabina Hedman i Östergötland tvingas ibland att kissa i diket pĂ„ grund av brist pĂ„ toalettpauser under sina arbetspass.
  • Huvudskyddsombudet för bussdepĂ„n i Kallerstad, Mikael Andersson, ser detta som en arbetsmiljöfrĂ„ga och pekar pĂ„ tajta körtider och brist pĂ„ toaletter vid Ă€ndhĂ„llplatser som huvudproblem.
  • Östgötatrafiken och Nobina, företaget som anstĂ€ller Sabina, erkĂ€nner problemet och sĂ€ger att de arbetar för att förbĂ€ttra situationen.

Sabina Hedman, 45, har kört buss i Östergötland i 19 Ă„r.  

Hon kör bussarna som gĂ„r frĂ„n Linköping och ut pĂ„ landet. Och de som gĂ„r mellan orterna i lĂ€net. Under en arbetsdag hinner hon ibland besöka bĂ„de Åtvidaberg, Falerum, Vikingstad och Ljungsbro. 

– Jag trivs jĂ€ttebra, det Ă€r det bĂ€sta jobbet som finns. Det Ă€r bra kolleger, bra chefer, bra bussar och bra passagerare, sĂ€ger hon.

Men det finns en sak som stÀller till problem.

– Ibland hinner man inte gĂ„ pĂ„ toaletten. Jag fĂ„r hĂ„lla mig tills jag kommer till en toalett. 

Fast det Àr bara tre av ÀndhÄllplatserna som Sabina kör till som har en toalett som hon kan gÄ pÄ. NÀr det inte finns nÄgon kan det gÄ flera timmar mellan toalettpauserna.

– Jag har lĂ€rt mig att det Ă€r sĂ„hĂ€r, men det Ă€r klart att man fĂ„r ont i magen nĂ€r man inte kissar pĂ„ lĂ€nge. 

undefined
Sabina Hedman Àlskar att köra buss, men hinner inte alltid gÄ pÄ toaletten mellan sina körningar.

Enligt Sabina har detta alltid varit ett problem. Men hon tycker att det har blivit sĂ€mre sedan hon började för 19 Ă„r sedan. 

Nu har hon ett knep nÀr det kniper rejÀlt.

– Är det riktigt akut sĂ„ anropar jag centralen och sĂ€ger att jag mĂ„ste gĂ„ ut och lĂ„na ett dike och kissa. SĂ„ lĂ€nge jag inte har nĂ„gra passagerare i bussen gĂ„r det bra.

Och nÀr det Àr folk pÄ bussen brukar Sabina sÀga att hon ska ut och titta till motorn. Det lÄter konstigt dÀr bak, meddelar hon genom högtalarsystemet.

– DĂ„ gĂ„r jag ut, öppnar motorutrymmet lĂ€ngst bak pĂ„ bussen och sĂ€tter mig en bit bakom bussen och kissar i diket.

NĂ€r Sabina stannar bussen för en kisspaus meddelar hon Östgötatrafikens ledningscentral. Resultatet blir en sen buss.

– De brukar sĂ€ga att det Ă€r helt okej.

undefined
Det Ă€r bara pĂ„ resecentrum i Åtvidaberg, Linköping och Vikingstad som Sabina kör till som det finns tillgĂ„ng till en toalett.

Men att som chaufför behöva stanna bussen pÄ landsvÀgen för att lÀtta pÄ blÄsan ser Mikael Andersson, huvudskyddsombud för bussdepÄn i Kallerstad, som ett problem. Han kör sjÀlv buss och har samma upplevelse.

– Om man hamnar i nöd sĂ„ löser man ju det pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, men detta Ă€r i allra högsta grad en arbetsmiljöfrĂ„ga. 

Det hela beror pÄ att teori och praktik inte hÀnger ihop, förklarar han.

– Om vĂ„ra körtider var korrekta skulle vi hinna med ett toalettbesök efter cirka tre timmar senast enligt planeringen. Men ibland Ă€r vi sĂ„ sena att det bara Ă€r att lasta pĂ„ resenĂ€rer och Ă„ka igen. 

Enligt honom Ă€r det framförallt de tajta körtiderna som Ă€r anledningen till att förare inte alltid fĂ„r en paus. Att det heller inte finns toaletter vid varje Ă€ndhĂ„llplats gör det hela Ă€n krĂ„ngligare. 

– DĂ„ hade inte frĂ„gan varit ett problem.

Mikael Andersson riktar sin kritik mot Östgötatrafiken. 

– Det Ă€r Östgötatrafiken som sĂ€tter tidtabellen. TyvĂ€rr hamnar vi bussförare och resenĂ€rer i klĂ€m, sĂ€ger han.

undefined
Mattias NĂ€sström, bitrĂ€dande trafikchef pĂ„ Östgötatrafiken, förstĂ„r problemet. "VĂ„ra trafikplanerare följer detta och putsar pĂ„ tiderna stĂ€ndigt", sĂ€ger han.

Mattias NĂ€sström Ă€r bitrĂ€dande trafikchef pĂ„ Östgötatrafiken. Han förstĂ„r att tiderna inte alltid fungerar för busschaufförer och tycker att deras upplevelser Ă€r legitima. Enligt honom för Östgötatrafiken en stĂ€ndig dialog med de företag som kör deras trafik.

– Vi Ă€r lyhörda inför att det finns saker som vi kan rĂ€tta till, vi vill att tabellerna ska vara effektiva för bĂ„de förare och passagerare. VĂ„ra trafikplanerare följer detta och putsar pĂ„ tiderna stĂ€ndigt.

Vi har pratat med en förare som tvingas stanna bussen och kissa i diket ibland för att hon inte hinner gÄ pÄ toaletten. Vad sÀger du om det?

– Ja, det Ă€r ju jĂ€ttesvĂ„rt att veta vad det Ă€r som gör att denne hamnar i den situationen, det kan ju inte jag uttala mig om.

Vad tÀnker du kring sÀkerheten för föraren i en sÄdan situation?

– Förarens uppgift Ă€r ju att tillgodose sĂ€kerheten, det Ă€r ju vĂ€ldigt hög prioritet. SĂ„ de fĂ„r ju göra en bedömning om var de kan stanna i sĂ„dana fall om de behöver utrĂ€tta sĂ„dana behov.

Mattias NĂ€sström hĂ€nvisar istĂ€llet till det företag som kör Östgötatrafikens bussar pĂ„ upphandling, Nobina, dĂ€r Sabina Hedman Ă€r anstĂ€lld. I ett skriftligt svar till Corren skriver Malin SĂ€ker, kommunikationschef pĂ„ Nobina, att det Ă€r olyckligt att nĂ„got sĂ„dant hĂ€r behöver ske.

"Det ska inte behöva ske och Ă€r i sĂ„ fall olyckligt, och sĂ„klart inte bra för den enskilde individen eller trafiksĂ€kerheten. Om en förare Ă€r i behov av en toalettpaus ska produktionsledningen kontaktas för att fĂ„ hjĂ€lp att hitta till nĂ€rmsta toalett. NĂ€r det gĂ€ller scheman och pauser sĂ„ följer vi sĂ„klart kollektivavtalet, som reglerar pauser och körtid. Jag upplever att vi har en mycket bra dialog med facket och i Östergötland har vi tillsammans jobbat fram lokala avsteg som ger kortare körtid innan paus Ă€n det centrala avtalet.", skriver Malin SĂ€ker.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!