Gråpappren ska bort– butik återöppnar: "Nytt koncept"

Family house återöppnar i Åtvidaberg. "Det finns en enorm potential att erbjuda ett utbud på mindre orter", säger vd Roger Johansson.

Gråpappren för skyltfönstren till Family House tas snart bort. Butiken siktar på återöppning den 25 februari.

Gråpappren för skyltfönstren till Family House tas snart bort. Butiken siktar på återöppning den 25 februari.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2022-02-08 19:00

I januari 2021 försattes sju av 20 butiker i klädkedjan Family house i konkurs, bland dem butiken i Åtvidaberg. 

– Jag tog över för tre månader sedan, säger Roger Johansson, vd och delägare i moderbolaget C-stones. 

I övertagande ingick inte butiken i Åtvidaberg. Konkursboet efter den hade köpts upp av Åtvidabergs bostads AB, som genom köpet ville säkra en fortsatt klädhandel i Åtvidaberg.

Roger Johansson beskriver ett starkt engagemang från Åtvidaberg, dels från den tidigare butikschefen, dels från Fredrik Klint, vd i Åtvidabergs bostads AB.

– Tillsammans har vi hittat förutsättningar för att kunna öppna och att vara långsiktiga. 

Roger Johansson har en gedigen bakgrund inom detaljhandeln.

– Jag har jobbat för de stora klädkedjorna med stora märken, men också med småkommuner och vad man kan göra med deras stadskärnor.

Under förra året klev han in som konsult åt Family house-grundaren Jan Karlsson som köpt tillbaka merparten av de butiker som ingick i de Family house-bolag som försattes i konkurs. 

– Jag tog fram en ny affärs- och organisationsmodell, ett nytt koncept – lite bredare med bättre sortiment och bättre butiker.

Det slutade med att Roger Johansson, tillsammans med Mikael Ask tog över C-stones. De ser potential utanför städerna. Family house ska växa. Butiken i Åtvidaberg blir den nionde. Senare i år öppnas en ny butik i Hagfors. Ytterligare planer finns, även i Östergötland.

– Vi fokuserar på orter med mellan 10 000 och 20 000 invånare. De flesta orter vi går in i ligger fyra, fem mil från närmaste stad. Det finns många sådana och enorm potential att erbjuda människor på mindre orter ett utbud. 

– Det finns kunder och pengar utanför de stora städerna. 79 procent av all handel sker utanför Stockholm, Göteborg och Malmö. 

Men, för att lyckas krävs samarbeten, både lokalt, men också med leverantörer.

– Det handlar om en ny modell, new retail som minimerar riskerna. Vi driver butiker i samarbete med våra leverantörer och fastighetsägare. Istället för att varje butik köper in stora lager, så säljer vi åt leverantörerna. Vi har också avtal med fastighetsägare som gör att vi kan vara långsiktiga. Omsättningsbaserad hyra är en variant.

Han har siktet inställt på att kunna öppna i Åtvidaberg den 25 februari.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!