Verksamhetsplanen för de närmaste åren har just klubbats. Här finns visionen om ett blomstrande näringsliv och en växande kommun - en samlad tillväxt och vilka framgångsfaktorer som leder dit.
– Det är en väl genomarbetad och konkret plan, säger Marianne Henriksson och uttalar att det är både drag och energi i verksamheten just nu.
En stor del av det tillskriver hon Johan Edlund, som valdes till ny ordförande i maj. Till vardags är han vd i Sigma Technology och har en bakgrund som företagsledare samt ordförande i Nyföretagarcentrum i Karlskrona.
– Jag har flyttat tillbaka till Åtvidaberg och har alltid tyckt om Åtvidaberg. Nu vill jag ge tillbaka med den kompetens jag fått genom att leda bolag, säger han.
Ett mått på erfarenheten av ledarskap är den klassiska 100- dagars- modellen. Att lyssna och ta in har varit viktigt, understryker Johan Edlund.
– Man måste få med sig folk, lyssna på vad som är bra och på vad som kan bli bättre och vad medlemmarna vill, säger han.
Verksamhetsplanen anger riktningen. Här finns aktiviteter, som en näringslivsgala i oktober 2021. I närtid handlar det bland annat om temaluncher, frukostmöten, nätverk för mindre företag men också samverkan på ett brett plan och ett tydligt mål om en högre placering i rankningen av företagsklimatet, samt tillväxt.
– Vi måste samverka över alla gränser för att nå tillväxt. Vill man ha ett växande näringsliv och nya företag så måste vi ha en tillväxt på orten och i kommunen också, säger Johan Edlund och pekar på sambanden:
– Vi vill se att det byggs mer i Åtvidaberg. Nya bostäder ger nya invånare och vi får ett ännu starkare näringsliv via exempelvis rekrytering och nya idéer.
Med kommunens nystartade näringslivsråd, där Näringslivscentrum har fyra medlemmar samt vd:n adjungerad finns utrymme för att trycka på och att samverka.
Samarbeten och samverkan ska ske på flera plan; med skolan, Företagarna, Almi och i olika forum, till exempel inom turism, industri, handel och med fastighetsägare.
– Vi ska också driva på och vara ambassadörer. Vi ska inte vänta på att bli uppvaktade, utan själva uppvakta och driva på, till exempel för att nya bolag och investerare att komma till Åtvidaberg.
Johan Edlund pausar en kort stund och fortsätter:
– Planen är att det ska vara mycket energi i Näringslivscentrum. Det ska kännas att det är tryck på verksamheten, säger han.