KommunalrĂ„den skriver till minister – i protest

Fyra kommuner i Östergötland och Kalmar lĂ€n har nu skickat en skrivelse till infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD). MĂ„let: att stoppa planerna pĂ„ att lĂ€gga StĂ„ngĂ„dals- och Tjustbanans nya slutstation i Tannefors.

OstlÀnken Àr en ny jÀrnvÀg som ska byggas mellan JÀrna och Linköping. En ny centralstation i Linköping planeras dÀrför nu. Den ska ligga nÀra Tornet vid TornbyvÀgen.

OstlÀnken Àr en ny jÀrnvÀg som ska byggas mellan JÀrna och Linköping. En ny centralstation i Linköping planeras dÀrför nu. Den ska ligga nÀra Tornet vid TornbyvÀgen.

Foto: Per Olsson

Åtvidaberg2023-08-09 05:00

–Allt handlar om ekonomi, ekonomi, ekonomi, det Ă€r ju det man pratar om. Men vi ser det ocksĂ„ ur ett samhĂ€llsperspektiv, vikten av att ha den hĂ€r delen mot Kalmarregionen, sĂ€ger Thomas Lidberg, kommunstyrelsens ordförande (KSO) i Åtvidaberg.

Ihop med kommunstyrelseordförandena i Kinda, VÀstervik och Vimmerby, har han undertecknat en skrivelse till infrastrukturministern. I den argumenterar kommunalrÄden för att de tvÄ södergÄende banorna bör kopplas samman med den nya centralstationen som planeras i Linköping i samband med bygget av OstlÀnken. Detta som svar pÄ senaste budet frÄn Trafikverket, som istÀllet föreslÄr att de tvÄ banorna ska fÄ en ny, separat slutstation i Tannefors.

– Det finns för och nackdelar naturligtvis, sĂ€ger Lidberg.

– Men vi tycker för vĂ„r egen del, vi kommuner, att det kommer att bli en klar försĂ€mring.

"Det kommer att bli en klar försÀmring.", sÀger Thomas Lidberg (S) om nuvarande förslaget frÄn Trafikverket att förlÀgga Tjust- och StÄngÄdalsbanans slutstation i Tannefors i och med bygget av OstlÀnken.
"Det kommer att bli en klar försÀmring.", sÀger Thomas Lidberg (S) om nuvarande förslaget frÄn Trafikverket att förlÀgga Tjust- och StÄngÄdalsbanans slutstation i Tannefors i och med bygget av OstlÀnken.

Mycket av argumentationen har hörts i tidigare utspel. Det handlar om de negativa följderna av att inte vara ihopkopplade med centralstationen, med fler byten och lÀngre restider. I den nya skrivelsen trycker man dessutom pÄ att Trafikverkets senaste förslag skulle försÀmra landets beredskap.

Vad spelar det för roll ur beredskapssynpunkt var banornas slutstation ligger?

– Ska du frakta gods och allt vad det kan tĂ€nkas vara ner till VĂ€stervik sĂ„ har vi ingen kommunikation frĂ„n sjĂ€lva stambanan.

Trafikverket skriver samtidigt pÄ sin hemsida att Tjust- och StÄngÄdalsbanan ska kopplas ihop med Södra stambanan för vidare resor öst om Linköping.

Skulle inte det vara gott nog?

– Det har vi ju inte sett, den delen har man inte diskuterat speciellt mycket. Det Ă€r ju nĂ„nting som möjligtvis kan komma, sĂ€ger Lidberg.

För att vidare pÄverka i frÄgan nÀmner Segerstéen vikten av att hÄlla en dialog med riksdagsledamöter i relevanta utskott. "Det gÀller att man fÄr Äterkomma och hÄlla grytan kokande."
För att vidare pÄverka i frÄgan nÀmner Segerstéen vikten av att hÄlla en dialog med riksdagsledamöter i relevanta utskott. "Det gÀller att man fÄr Äterkomma och hÄlla grytan kokande."

Ett av de andra namnen som stÄr pÄ skrivelsen till infrastrukturministern Àr Christer Segerstéen (M), KSO i Kinda. Han sÀger att minister Andreas Carlsson Ànnu inte svarat dem, men förhoppningen Àr att man ska fÄ till en dialog, om Àn inte nödvÀndigtvis med ministern sjÀlv.

– Det finns ju statssekreterare, det finns handlĂ€ggare pĂ„ departementet, sĂ€ger SegerstĂ©en.

– Det Ă€r inte alltid de högsta cheferna man ska tala med.

Under 2024 ska Trafikverket börja arbeta med en plan för StÄngÄdals- och Tjustbanans framtida anslutning i Linköping. Hur kommunalrÄden ska gÄ vidare nu ÄterstÄr att se.

– Det hĂ€r Ă€r ju en process dĂ€r det gĂ€ller att man fĂ„r Ă„terkomma och hĂ„lla grytan kokande.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!