FrÄn Ärsskiftet ska alla kommersiella byggnader med fler Àn 20 parkeringsplatser ha laddstolpar installerade, enligt ett direktiv frÄn EU. Det finns förslag pÄ att kraven ska skÀrpas ytterligare frÄn och med 2027 (en laddstolpe per tionde parkeringsplats).
â Till viss del handlar det om det hĂ€r lagkravet, men kommunen har velat fĂ„ till det hĂ€r ett tag. Det har inte funnits sĂ„ mĂ„nga laddplatser hĂ€r, sĂ€ger Klara Werner, miljöstrateg i Ă tvidabergs kommun.
Kommunen har nu skrivit avtal med företaget Wattif EV för att sÀtta upp laddplatser vid flera parkeringar. Upphandlingen Àr genomförd i form av en tjÀnstekoncession.
â Det innebĂ€r att en privat aktör fĂ„r rĂ€tt att anvĂ€nda ett antal parkeringar i utbyte mot att denne tillhandahĂ„ller laddning för elbil, sĂ€ger Klara Werner.
Företaget ansvarar ocksÄ för installation, drift och prissÀttning av laddningen. Bolaget fÄr inte betalt av kommunen för att driva verksamheten, men har rÀtt att behÄlla de parkeringsavgifter som parkeringsplatsens kunder betalar.
Just nu pÄgÄr arbetet med att sÀtta igÄng laddstolpar vid sporthallen, Alléskolan, Grebo skola och BjörsÀter skola.
â Och under Ă„ret tillkommer det fler, vid kommunhuset, Getingen, Resecentrum och Facetten, sĂ€ger Klara Werner.
Vid kommunens arbetsplatser kommer laddplatserna att dagtid vara reserverade för kommunens medarbetare. Ăvriga tider kommer laddplatserna att vara tillgĂ€ngliga för allmĂ€nheten. Det Ă€r möjligt att betala med bĂ„de app och betalkort.