Elever fick reklam för nätcasino och bantning med läxan

Reklam för bantningsmedel och nätcasino mötte elever när de skulle göra hemläxan på en digital lärplattform. "Ofattbart", säger en förälder som reagerat.

Reklam för bantning och nätcasino, det mötte elever som fått en läxa att lösa uppgifter på ett lärverktyg på nätet.

Reklam för bantning och nätcasino, det mötte elever som fått en läxa att lösa uppgifter på ett lärverktyg på nätet.

Foto: Lotta Willsäter, Skärmklipp

Åtvidaberg2020-09-09 08:00

I veckan fick elever i årskurs sju på Alléskolan i läxa att lösa uppgifter på sajten Quizlet. Sajten är global och innehåller ett brett och kostnadsfritt urval av ämnen anpassat för elever i olika åldrar. 

Intill studieuppgifterna rullar annonser; för värmepumpar, betalsystem, hälsokost – men också för viktminskningsprogram, nätcasino och "lån utan säkerhet".

En annons lockar också med stark fettförbränning och botemedel mot övervikt och illusterar det hela med en larv – som av naturliga skäl är både fet och slemmig.

– Osannolikt dåligt, kommenterar en förälder som gjorde upptäckten när hen skulle hjälpa ett barn med läxan hemma.

– Vad ger detta för signaler? Spela om pengar och var smal! 

Föräldern visar att Quizlet erbjuder en uppgradering av sajten utan annonser för 25 kronor i månaden. Trots den möjligheten är föräldern kritisk och riktar kritiken mot skolan.

Sara Algulin, rektor på Alléskolans högstadium säger utan omsvep att annonser av den karaktär som föräldern har noterat på Quizlet inte är lämpliga.

– Det är självklart att det inte är bra. Det tycker ingen här.

Samtidigt uppger hon att hon inte känner till i vilken omfattning skolan använder just Quizlet i undervisningen i årskurserna 7-9. Hon vet inte om det är enstaka lärare eller vikarier som gett elever i uppgift att göra läxor på sajten eller om sajten används generellt.

– Vi köper in massor med digitala läromedel till skolan och tanken är att det är dessa vi ska använda oss av. Jag får kolla upp hur det är med detta och ta en diskussion med personalen, säger hon.

Med digital teknik i undervisningen har reklam kommit in i skolorna, konstaterar Algulin. Elever som söker information via sökmotorer eller exempelvis söker instruktioner via Youtube möts av reklam. 

– Vi kan inte skydda eleverna från allt, men vi kan lära dem att reagera på och ifrågasätta reklam.

Skolan arbetar aktivt med Medie- och informationskunnighet, MIK där elever bland annat får lära sig att finna, analysera och kritiskt värdera information. 

– Våra barn behöver lära sig att hantera informationsflöden och att reagera kritiskt när en viss typ av reklam dyker upp, säger Sara Algulin. 


Vi har utan att lyckas sökt Quizlet med frågor om urvalet av annonser och varför annonser om viktminskning och spelbolag rikas mot barn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!