När Svenskt näringsliv släppte sin rankning över företagsklimatet i landets 290 kommuner under onsdagen var Thomas Lidberg på företagsbesök.
– Vi har gjort 35 företagsbesök under mandatperioden, säger han och markerar att den bild han har av näringslivets förutsättningar lokalt inte matchar svaren i Svenskt näringslivs enkätundersökning.
– Jag tycker att vi har en bra dialog med företagarna. Om det är något som företagen framför som inte är okej, så tar vi alltid med det tillbaka till kommunen. Men allt är inte kommunens ansvar, näringslivet har också ett ansvar. Som kommun ska vi skapa goda förutsättningar för näringslivet där vi kan.
Han nämner att kommunala satsningar, som utökat stöd till Näringslivscentrum och bildandet av ett näringslivsråd, där politiker och tjänstepersoner möter företrädare för näringslivet. Annat som skapar förutsättningar lokalt är ny tomtmark för både bostad och industri, samt samverkan mellan skola och näringsliv.
– Jag tycker att vi har vind i seglen och att vi alla borde vara ambassadörer för Åtvidaberg.
Åtvidaberg hamnar på plats 130 i rankingen. De två senaste åren har Åtvidaberg fallit i rankningen och på tio år är trenden tydligt nedåtgående.
– Vi ska analysera resultatet i näringslivsrådet och i kommunen. Vi ska se vad det står för, säger Lidberg och påpekar att enkätundersökningen inte är statistiskt säkerställd och att endast 111 av 1100 företag i kommunen besvarat enkäten.