Spånet yr när stämborren letar sig ner i virket, lika lätt som en smörkniv i ett paket rumsvarmt smör.
– Den borrar fyrkantiga hål, upplyser Philip Weisby.
Maskinen har många år på nacken. Någon har skrivit "Anno 1945" i tusch på den. Stämmer det är det 80 år sedan den tillverkades i Jonsered.
– Jag har hellre en sån här maskin i solitt gjutjärn än en ny, säger Philip Weisby om en av sina senaste investeringar.
I takt med att företaget gett överskott har Philip Weisby kunnat investera och utöka maskinparken. Mer maskiner kräver mer yta.
– Jag har bytt lokal och gått från 40 kvadratmeter till 140, säger han och visar sitt nya snickeri i Facetten.
Ena väggen täcks av ett virkesförråd – av bräder i olika träslag: kärnfuru, ek och valnöt.
– Jag ska räkna på ett vitrinskåp i massiv valnöt till en lägenhet på Östermalm i Stockholm. Parallellt med det håller jag på med ett gammalt timmerhus och byter väggstockar.
I snickeriet står en nätt kommod på svarvade ben. Philip jobbar med de sista detaljerna innan den ska levereras och monteras hos kund.
Uppdragen varierar. Från platsbyggda hyllor till byggnadsvård.
I grunden finns yrkesstoltheten – den där som får en hantverkare att förklara varför man ska köpa kvalité framför massproduktion. Han pekar på kommoden.
– Den kommer att överleva tre badrumsrenoveringar.
Priset för platsbyggda möbler och byggnadsvård blir generellt dyrare, men det håller längre, påpekar Philip.
Under våren utsågs Philip Weisby till årets unga företagare i Åtvidaberg, bara två år efter att han sa upp sig från ett fast arbete.
– Första halvåret levde jag med magsår för stressen. Jag har magsår sedan 16 år och det blommar upp med stress.
Vad kände du mest stress över?
– Det var när jag skickade offerter och fick nej. Det var som om hela världen rasade.
Han skrattar till:
– Nu är det nästan åt andra hållet. Ibland är det bra när man får nej på en offert.
Han kan luta sig mot ett bra 2024 och överväger att gå från enskild firma till att bilda aktiebolag.
– Jag är uppe på den nivån nu.
Omsättningen landade på nästan 2, 9 miljoner kronor.
– Den säger inte så mycket egentligen. För mig är det som står på slutraden viktigast.
Philip Weisby syftar på resultatet – på överskottet som han omsatt i investeringar. Som den nya panelsågen mitt i lokalen.
– Jag skulle egentligen vilja ha en ännu större såg, men jag får nöja mig med denna nu.
Investeringar får ske i takt med att bolaget gör resultat, påpekar han.
– Jag får lägga "villhöver" åt sidan.
Han vill växa, men långsamt och i en sund takt. En förhoppning är att kunna anställa en person i närtid.
– Jag vill inte växa för fort. Jag vill inte ena året ta in sex gubbar för att nästa år skicka hem fyra. Målet är att aldrig säga upp någon för att man vuxit för snabbt.
Hur gör du om du skulle få in mycket eller stora jobb?
– Jag samarbetar gärna med andra, mindre företag. Jag tror det är viktigt, speciellt på en liten ort. Man kan inte se alla som konkurrenter, eller lösa allt själv.
Det är inte bara företaget som vuxit under de två senaste åren.
Philip Weisby driver också Instagram-kontot Northerncraftman, som gått från 18 000 följare till 43 700.
– För mig är det en reklamplats. Jag har vissa ambassadörsskap och testar produkter. Jag är alltid transparent med det och noga med att reklammärka den typen av inlägg.
Har du några intäkter av dina social medier?
– Det är bara en liten del av omsättningen, men jag har nytta av det.