James på medborgarservicen har svar

Har du frågor om tidtabeller, appar, mejl eller hur man söker lån? Kommunens medborgarservice kan ha svar.

James Danielsson har hanterat många frågor på kommunens medborgarservice. Senast var det syskonen Erik Gustavsson och Birgit Svensson som ville ha hjälp att boka och skriva ut en tågbiljett.

James Danielsson har hanterat många frågor på kommunens medborgarservice. Senast var det syskonen Erik Gustavsson och Birgit Svensson som ville ha hjälp att boka och skriva ut en tågbiljett.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2019-12-17 08:00

Sedan drygt ett år erbjuder kommunen medborgarservice på biblioteket. Under tisdagar och torsdagar, kl 13-15.30 tar James Danielsson emot.

– Jättebra service, säger 87-årige Erik Gustavsson som fått hjälp att boka tågbiljett åt sin syster, 88-åriga Birgit Svensson.

Han vill gärna ha biljetten utskriven, fast han vet att det finns möjlighet att få den till mobilen. 

–  Vi är så gamla att vi har gamla telefoner med hieroglyfer i. 

James Danielsson nickar. Syskonen som just fått hjälp är inte ensamma om att ha problem med digital teknik. 

–  Det finns tyvärr en digital klyfta i samhället. Många äldre tvekar också att be om hjälp. De kan ha klarat sig själva i 75 år och känner motstånd att be om hjälp. Jag vill hjälpa dem.

Till medborgarservicen kommer främst äldre, men även nyanlända. Sedan medborgarservicen startade i oktober förra året har James Danielsson fört statistik över besökare och ärenden: 

– Jag har tagit emot 230 personer,  i snitt tre besök per gång. 

Frågorna varierar; från synpunkter till bostäder, myndighetskontakter, turism, hur man laddar ner appar, söker lån, kollar busstider och mejl. Den som vill kan också mejla medborgarservicen och få svar via mejl. 

Framöver vill James Danielsson bjuda in tjänstemän inom kommunen för att synliggöra vad olika avdelningar gör. 

Han har själv en gedigen bakgrund för uppdraget inom medborgarservice och är inne på sitt 40:e år i kommunens tjänst med arbete inom skola, barnomsorg, etablering och nu arbetsmarknadsenheten. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!