Åtvidabergs Taxi hamnade först på tredje plats när Östgötatrafiken värderat anbuden i en upphandling om allmän och särskild kollektivtrafik i Åtvidaberg.
Lägsta anbud kom från Stångåbuss Trafik AB, som därmed fick tilldelningsbeslut och skulle tagit över trafiken från Åtvuidabergs taxi från 1 juli i år.
Men Åtvidabergs Taxi menade att Stångåbuss och Hällesta´, som lämnat näst lägst anbud, inte uppfylllt kraven i upphandlingen och överklagade beslutet till förvaltningsrätten.
Överklagande avslogs
Förvaltningsrätten kom nyligen fram till att Åtvidabergs taxi inte visat att Östgötatrafiken brutit mot grundläggande upphandlingsprinciperoch avslog nyligen överklagandet.
– Vi har överklagat och fått beviljat ytterligare prövning, i kammarrätten, säger Kenneth Axelsson, vd och delägare på Åtvidabergs Taxi.
Avveckling
Kenneth Axelsson uppskattar att Åtvidabergs Taxi kör omkring 220 skolbarn under skoldagarna och omkring 30–40 i färdtjänst dagligen. I pengar omsätter den offentliga trafiken omkring 15–16 miljoner kronor i årligen och är är stommen i bolaget.
Vad händer om ni förlorar i kammarrätten?
– Då är vi inne på någon form av avveckling. Möjligen kan vi behålla någon bil för att serva våra företagskunder med godstrafik.
Den rena taxiverksamheten riskerar att läggas ner.
– Det är inte lönsamt idag, men vi har ändå kunnat ha kvar taxikörningar som en service till de som bor i kommunen när vi 'ändå har bilar och förare.
Åtvidabergs Taxi har idag 22 anställda och en handfull förare som kör på timmar.
– Vi kan inte behålla alla utan den offentliga trafiken.
Lägst pris
Syftet med Lagen om offentlig upphandling, LOU är att säkerställa att myndigheter behandlar alla som vill få affärskontrakt med offentlig sektor lika. Ofta gäller lägsta pris.
– Jo, så är det med LOU, men det finns värden som man inte räknar in.
Kenneth Axelsson ser flera fördelar med lokala företag. I det egna fallet att förare känner området och sina resenärer.
– Vi har känsla och hjärta för dem vi kör. Om exempelvis tant Agda inte står på gatan när vi ska hämta henne, så tar vi det inte bara som en "bom-körning". Vi kan kolla med hemtjänsten och vi kan ringa på. Det har hänt att vi hittat människor i som fått en stroke innanför dörren. Men sådant räknas inte i LOU.
Överklagandet innebär att Åtvidabergs Taxi i avvaktan på dom fått förlängt avtal och kommer fortsätta att köra skolskjutsar och färdtjänst till den 8 januari nästa år.