En timmes lunch över soppa och smörgås går snabbt när stora frågor ska avhandlas. Medan magen får sitt ska information om hur kommunen ser på framtidens Åtvidaberg smältas och tas in.
– Det är kort om tid och det blir en forcerad genomgång, säger Linnéa Salbark, en av kommunens hållbarhetsstrateger när de grova dragen kring visionsarbetet presenteras under en företagarlunch i fullmäktigesalen.
Kommunen och Näringslivscentrum står bakom inbjudan till lunchen som lockar 60-talet åhörare, både från näringslivet och kommunen. Kommundirektör Robert Bredberg som har ett övergripande ansvar inleder:
– Vision 2030 ska vara ett dokument som beskriver vår position och identitet, både som organisation och som område. Det är viktigt att få så mycket input som möjligt. Visionen ska överleva i tio år och kännas relevant. Vad ska vi vara spetsiga på och vad ska vi lägga bredden på?
Linnéa Salbark och kollegan Yasmine Dernelid är processledare i arbetet att ta fram vision 2030, som ska ersätta nuvarande som löper ut 2020. De ger en hint om framtidens Åtvidaberg, där kommunen får en starkare roll som utpräglad boendekommun. De utgår från en förväntad modell där Linköping och Norrköping blir så kallade T-samhällen, där T står för tanke och beskriver en stark region där företag vill etablera sig och människor vill bo.
– Vi har tre sådana regioner idag, Stockholm, Göteborg och Malmö. Linköping och Norrköping har potential att bli T-samhällen. Åtvidaberg har ett bra geografiskt läge och bra pendlingsmöjligheter att ingå, fortsätter Salbark.
Fyra övergripande områden rymmer framgångsförhållanden med bland annat en tätort och landsbygd som stöttar varandra, trygghet, varierat näringsliv och boende, resurseffektivt samhälle och företagsamhet.
Till kaffet hålls korta gruppdiskussioner. Marcus Carlberg, platschef på Rejmes i Åtvidaberg summerar diskussionen kring det bord han sitter vid: – Vi borde ha en egen vision för boende och kommunikationer. Det löser alla andra visioner.
Thomas Persson, divisionschef och platschef på Expander i Åtvidaberg fyller i:
– Det räcker med boende och kommunikationer. Om vi inte lyckas utveckla dessa får vi inte tillväxt och inte möjlighet att konkurrera.
En viss mättnad märks vid bordet och sammanfattas av Ronny Mårtensson, vd i Åtvidabergs sparbank:
– Vi har pratat visioner i olika sammanhang de senaste tio åren. Vi måste sluta att prata om visioner och istället börja göra det som behöver göras.