Många bitar när elever skapar konst av rutor

Samarbete. Det är nyckelordet när handelselever på Facetten fullföljer ett projekt och samtidigt skapar konst.

Koll. Philip Bergenrot skissar konturer.

Koll. Philip Bergenrot skissar konturer.

Foto: Lotta Willsäter

ÅTVIDABERG2017-05-10 08:00

De målar i svart, ruta för ruta på en skiva på väggen i gymnasieskolans cafeteria. Några ligger på knä för att få till grunden.

Cajsa Aamodt som går i trean på handelsprogrammet förklarar var klasskamraterna gör:

– Vi läser en kurs i utställningsdesign och ville göra ett projekt som skulle förmedla gemenskap. Vi började leta efter bilder som beskriver det på ett bra sätt.

Eleverna röstade fram en bild som får stå som symbol för samarbete. Bilden visar en grupp unga som tagit sig upp på ett berg. Den sista av dem får hjälp av en utsträckt hand.

– Den visar att man att ska samarbeta och hjälpa varandra i svåra situationer.

Samarbete har krävts genom projektet också. Klassens lärare Oscar Friström summerar:

– Det är lärorikt att jobba med projekt över lång tid, men också svårt. Det är mycket som ska kommuniceras.

Klassen har fått ansvara för projektet och ta många kontakter, till exempel för inköp av olika material och för placering av sitt konstverk.

Själva konstverket skapas på en spånskiva (MDF) med ett rutnät bestående av sammanlagt 200 rutor. Under gårdagen las grunden för det berg som de unga bestiger.

Inom de kommande veckorna ska verket färdigställas.

– Tanken är att fler än eleverna i klassen ska delta. De har bjudit in andra personer att måla en ruta, berättar Oscar Friström.

Det finns en djupare tanke och symbolik i det. Tavlan blir inte hel utan att alla bitarna målas. För att nå dit krävs samarbete och att alla medverkande följer sin del av det rutmönster som ligger som grund för helheten.

– Ett annorlunda skolarbete, säger Philip Bergenrot medan han skickligt lägger en del av konturerna med blyerts, ruta för ruta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om