Måste bli bättre på bedöma risker i hemtjänsten

Kommunen får kritik av Arbetsmiljöverket för bristfälliga riskbedömningar inom hemtjänsten.

ÅTVIDABERG2013-10-11 16:10

Det var vid en inspektion som Arbetsmiljöverket gick igenom hur kommunens systematiska arbetsmiljöarbete fungerar samt hur kommunen hanterar riskbedömningar inom hemtjänsten.

Verket noterar att kommunen har en checklista för att göra undersökningar och riskbedömningar, men menar att kommunen inte har genomfört riskbedömningar på ett systematiskt och dokumenterat sätt.

Enligt inspektionen görs riskbedömningar hos dem som har hemtjänst av respektive kontaktperson. Enhetschefen kopplas bara in om de bedöms finnas problem.

Arbetsmiljöverket menar att det är viktigt att enhetschefen, som har ansvar för denna arbetsmiljöuppgift, deltar i bedömningen. Verket förslår att kontaktpersonen undersöker arbetsmiljön på plats och sedan diskuterar bedömning och eventuella åtgärder med enhetschefen.

Kommunen ska i januari redogöra hur man åtgärdat bristerna och visa en rutin för riskbedömningar av de enskilda hemmen samt ge några exempel.

Arbetsmiljöverket vill att kommunen säkerställer kvalité och enhetlighet på de riskbedömningar som görs samt se till att inget ramlar mellan stolarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om