Med uppdrag att bromsa underskott

Efter tre månader i sitt uppdrag som socialchef ser Sara Waernér flera utmaningar: "Den största är ekonomin."

För tre månader sedan tillträdde Sara Waernér som socialchef.  Hennes uppgift är bland annat att bromsa underskotten i vård- och omsorgsförvaltningen.

För tre månader sedan tillträdde Sara Waernér som socialchef. Hennes uppgift är bland annat att bromsa underskotten i vård- och omsorgsförvaltningen.

Foto: Lotta Willsäter

ÅTVIDABERG2019-05-14 16:30

I februari tillträdde Sara Waernér som socialchef efter en lång karriär inom Försäkringskassan. Hon lämnade en tjänst som områdeschef för att bli socialchef med ansvar för vård- och omsorgsförvaltningen med en budget om närmare 250 miljoner kronor.

Inför tillträdandet sa hon: "Jag vill göra bra verksamhet för skattepengar och jobba med individer, som av många olika skäl söker sig till verksamheten."

Hon var efterlängtad. Kommunalrådet Thomas Lidberg (S) började sitt nya uppdrag i januari med en rejäl ekonomisk uppförsbacke. Vård- och omsorgsförvaltningen hade gått med stora underskott under 2018. Han angav bland annat en delorsak: "Vi har varit utan socialchef länge."

Lidberg satte stora förhoppningar till Sara Waernér: " Hon kommer att få titta över de stenar som vi ännu inte lyft på. Jag tror också att hon kan komma in och tänka lite nytt."

Nu har Waernér hunnit med tre månader som socialchef.

Har du hunnit sätta dig in i verksamheten?

– Ja, det tycker jag. Men både jag och vår förvaltningsekonom är nya på jobbet. Vi jobbar på för att planera för 2020, men också för att göra det bästa av 2019.

På vilket sätt?

– Vi tittar på organisationen, den ska vara så bra som möjligt. Jag vill att man ska se hur verksamheterna hänger samman och se dem som en helhet. Vi jobbar med ett förhållningssätt att man som medarbetare har sin anställning i förvaltningen.

– Jag vill också jobba med det som påverkar i rätt riktning. Det gäller till exempel sjukskrivningarna. Sjukfrånvaro och ohälsa kostar, både för de enskilda och för kommunen som måste ta in ersättare. Vi behöver våra medarbetare på jobbet.

Vård- och omsorgsförvaltningen gick 2018 med ett underskott om ungefär 13 miljoner kronor.

Vad innebär det för 2019?

– Utan åtgärder skulle det kunna bli lika mycket. Med åtgärder och effektiviseringar är prognosen nu sju miljoner kronor back.

Sara Waernér beskriver sig själv som nyfiken och orädd inför utmaningarna som väntar.

Hon uppskattar att få leda en förvaltning med den bredd som finns i Åtvidaberg och att få jobba mot en politisk organisation på närmare håll än hos sin tidigare arbetsgivare.

Hon är nöjd över att kommunen påbörjat markarbeten för ett nytt gruppboende i Villahagen och att sex personer nästa år får flytta dit.

På ett bord i hennes arbetsrum står en krukväxt, en liten men välkomnande gest från kommunen.

– Jag fick en fin introduktion och måste säga att det varit positivt att bli anställd här.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!