I går kväll höll busschaufförerna i Åtvidaberg möte. Sedan skolstarten har de nytt schema som är så knappt tilltaget att det inte fungerar ens när det är sommar. Som exempel visar chauffören Kjell Ide-skär upp den arbetsdag han just avslutat. Han får betalt av arbetsgivaren Veolia från klockan åtta, men redan fem över ska bussen avgå och då vara lastad med passagerare. På de fem minuter företaget gett honom ska han hinna hämta växelkassan, gå till bussen, städa ur kvarlämnat skräp, starta, köra fram till hållplatsen och släppa ombord.
Samtliga nio chaufförer som samlats är överens om att ingen av dem avgått i tid under hela hösten. Möjligen med undantag av dem som inte klarar att göra något halvdant och därför går till jobbet tidigare för att utan lön göra sitt jobb.
Till mötet har fackförbundets ordförande kommit. Det är Kommunals sektion fyra som heter Roger Lundman. Han konstaterar kallt att Veolia sannolikt är trängda av att de förlorar upphandlingar runt om i Sverige och därför försöker pressa sina kostnader.
Han har anmält schemat till Arbetsmiljöverket. Verket har agerat och kräver nu svar av arbetsgivaren.
- Det svaret väntas på fredag, svarar Roger Lundman.
Han uppmanar alla närvarande att genast sluta jobba utanför arbetstid. All övertid måste skrivas upp så att arbetet blir synligt.
- Och när ni är sena så måste ni trycka in er sent på radion så det märks hos Östgötatrafiken.
Det är fackordförandens vapen, att se till att den som köper tjänsten märker att det inte fungerar.
Och den normala onsdag som Kjell Ideskär visade som exempel började klockan åtta i Åtvidaberg. Han körde till Linköping och tillbaka. Sen var han ledig mellan 10.51 och 15.10 för att sen köra tombuss till Linköping och sen släppa av den siste passageraren vid Östantorp 19.02. Åtta minuter senare ska bussen vara parkerad och kassan redovisad. Den tidplanen håller sällan.
Men det värsta passet inträffar bara en gång på elva veckor. Det är tolv timmar långt och slutar lördag morgon fyra minuter i tre.
De problem som bussförarna i Åtvidaberg upplever gäller hela Östergötland.
- Man rider på reglerna maximalt, är Roger Lundmans förklaring till arbetsgivarens sätt att lägga scheman.
Kjell Ideskär har räknat genom sitt noga. Under en period av nitton dagar har han bara tre lediga.
- Och det var det här vi strejkade för i somras, säger han.