Oklart vad som orsakade tågolyckan

Enligt en utredningsrapport fungerade Trafikverkets anläggning som den skulle i samband med tågolyckan vid plankorsningen Berg, mellan Åtvidaberg och Falerum i somras. Bilen som körde in i tåget slungades ner i ett dike.

Foto: Daniel Bennelid/arkiv

Åtvidaberg2016-01-14 15:00

Föraren, en man i 50-årsåldern, har uppgett att han blev lindrigt skadad och att han avböjde ambulanstransport. Också en Kustpilenresenär skadades lindrigt i samband med kollisionen.

Lokföraren beskriver i rapporten att tågets hastighet var 80 kilometer i timmen och att tågsignalen visade "kör" medan det var stopp för bilister. Ljud och ljus fungerade också som det skulle på vägskyddet.

"En blå bil närmar sig från vänster. Vägen går längs med tåget så jag ser baksidan av bilen. Sedan slingrar sig vägen till vägskyddet. Det finns ingen anledning för mig att betvivla bilförarens kompetens att hinna stanna innan vägskyddet i den hastighet han håller. Hans signaler visar stopp".

Lokföraren uppfattar också en duns och stannar tåget cirka 150 meter ifrån olycksplatsen.

Bilföraren i sin tur har uppgett att han inte vet om han körde mot rött eller inte. Han förklarar hur han kom körande från Berg-hållet i 30-40 kilometer i timmen, att han kört den vägen "hundratals gånger" och vet att det är en tågöverfart med ljud- och ljussignaler.

"Jag lyssnade på radio i bilen och hörde signalen vid tågöverfarten och tänkte "oj nu kommer tåget". Det brukar gå några signaler innan tåget kommer och därför tänkte jag att jag skulle hinna över innan det kom. Jag tittade lite snabbt åt höger och vänster, men såg inte tåget, utan körde istället".

Enligt Trafikverkets rapport har inga avvikelser på vägskyddsanläggningen kunnat iakttas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om