PLANEN: Känd lada på ortens paradgata blir townhouse

Den har kallats röda ladan. Senare vita ladan. 
Nu kan det gamla stallet på Åtvidabergs paradgata bli bostäder – ett slags brittiskt-amerikanskt townhouse med stora takterasser. 

Den vita ladan, som kallas röda ladan eller röda-vita ladan, i folkmun, är i dåligt skick. Med en ny detaljplan kan den komma att rivas och ge plats åt nya bostäder, med parkering på baksidan och ingång från framsidan vid gång- och cykelbanan.

Den vita ladan, som kallas röda ladan eller röda-vita ladan, i folkmun, är i dåligt skick. Med en ny detaljplan kan den komma att rivas och ge plats åt nya bostäder, med parkering på baksidan och ingång från framsidan vid gång- och cykelbanan.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2025-05-21 09:00
  • En historisk lada i Åtvidaberg planeras att omvandlas till bostäder i form av brittisk-amerikanska townhouses med stora takterrasser.
  • Projektet, som leds av Daniel Wittzell, kräver en detaljplan som tillåter rivning av större delen av ladan för att bygga bostäder på platsen.
  • Trots ladan är i dåligt skick, har den höga kulturhistoriska värden och krav ställs på att bevara så mycket som möjligt av utsidan och siluetten.

Planerna har funnits i flera år.

– Jag har hållit på i fyra och ett halvt år, säger Daniel Wittzell som 2019 fullföljde ett annat bostadsprojekt i Åtvidaberg. 

Då hade den gamla kvarnen omvandlats till unika bostadsrätter med inspiration från New York. 

Nu ger sig Daniel Wittzell på ännu en av det gamla bruksamhällets byggnader, nu genom företaget Projekt G AB. Denna gång är det en arkitektritad lada från åren runt 1870 – på Stenhusgatan som kantas av karaktäristiska vita stenhus.

Tanken är ett nytt townhouse med sex bostäder i tre plan och med takterass.
Tanken är ett nytt townhouse med sex bostäder i tre plan och med takterass.

Här alldeles intill ett gång- och cykelstråk vill Daniel Wittzell skapa nya bostäder i en ny byggnad som åtminstone åt Stenhusgatan ska ha samma karaktär som idag.

Blir det en slags radhus?

– Nej, säger Daniel Wittzell bestämt. 

Han kallar det tänkta huset för townhouse, av den typ som har sitt ursprung i Storbritannien och som också finns i USA.

Vad är skillnaden mellan radhus och townhouse? 

– Ett townhouse har entré ifrån trottoaren och ingen gräsmatta eller trädgård på framsidan.

Tanken är sex bostäder, om 120 till 130 kvadratmeter, i tre plan. Istället för trädgård ska varje hus på baksidan få en takterass om 25 kvadratmeter. 

Entreprenören Daniel Wittzell har gett sig på udda byggprojekt tidigare. 2019 fullföljde han satsningen på att omvandla den gamla kvarnen i centrum till New York-inspirerade bostadsrätter. För snart fyra år sedan flyttade han från Åtvidaberg, till Halmstad, men har han behållit planerna på att bygga ytterligare bostäder i Åtvidaberg.
Entreprenören Daniel Wittzell har gett sig på udda byggprojekt tidigare. 2019 fullföljde han satsningen på att omvandla den gamla kvarnen i centrum till New York-inspirerade bostadsrätter. För snart fyra år sedan flyttade han från Åtvidaberg, till Halmstad, men har han behållit planerna på att bygga ytterligare bostäder i Åtvidaberg.

Den numera vitan ladan, som varit rödmålad under många år, ligger lite inklämd mellan nuvarande Kulturhuset och det pampiga sädesmagasinet. 

En gång var den stall och skjutshåll åt det dåvarande Brukshotellet, nu Kulturhuset. Idag är byggnaden i dåligt skick. På baksidan har sly och träd tagit över.

Kommunen har varit redo att sälja ladan. Daniel Wittzell har idag en option, en avtalad förköpsrätt på att få köpa fastigheten. Men för att kunna fullfölja krävs en detaljplan, som gör det möjligt att riva större delen av ladan och bygga bostäder på platsen.

Fotografen Augusta Zetterling (1840-1898) har tagit denna bild på det gamla brukshotellet, nuvarande Kulturhuset. Stallbyggnaden ligger strax bakom hotellet.
Fotografen Augusta Zetterling (1840-1898) har tagit denna bild på det gamla brukshotellet, nuvarande Kulturhuset. Stallbyggnaden ligger strax bakom hotellet.

Kommunstyrelsen har under onsdagen detaljplanen på sitt bord. Kommunalrådet Joakim Magnusson (C) ger positivt besked inför beslutet: 

– Det gör att en entreprenör kan bygga bostäder. Det är bra om vi kan få fler bostäder i centrum, säger han. 

Men detaljplanen ställer krav på byggnationen. Ladan har, trots sitt dåliga skick, höga kulturhistoriska värden.

– Man måste bevara så mycket som möjligt av utsidan och siluetten. 

En väsentlig ändring jämfört med idag är höjden på fastigheten. I detaljplanen tillåts den att vara drygt tio meter, samma höjd som den del av Kulturhuset som vetter mot ladan har.

I planen uttrycks att: "byggnaden ska fortsatt framstå som en stallbyggnad med magasin på övervåningen när den ses från Stenhusgatan."

En plan är att bevara den befintliga fasaden. Den ska plockas ner och ses över. Om den går att återanvända ska den det.
En plan är att bevara den befintliga fasaden. Den ska plockas ner och ses över. Om den går att återanvända ska den det.

Daniel Wittzell är med på de krav som ställs. 

– Målet är att spara så mycket som möjligt av den yttre fasaden. Vi ska plocka ner den och se om det går att blästra av och använda igen. 

– Om det inte går så ska vi återskapa samma karaktär. Vi har originalritningar att gå efter. 

Han vill i dagsläget inte släppa några skisser. De kan behövas putsas på ytterligare, men Daniel Wittzell ger några besked. 

– Det blir parkeringsplatser på baksidan. Man kommer att gå in från framsidan, men det kommer inte vara några fönster i markhöjd på framsidan. 

Så såg det ut förr. Röda ladan rymde både herrekipering och bensinstation.
Så såg det ut förr. Röda ladan rymde både herrekipering och bensinstation.

Färgen på ladan har varierat. Sedan kommunen målade den vit, någon gång efter 2010, har den smält in i raden av vita hus på Stenhusgatan. 

Men namnet röda ladan har hängt kvar i folkmun. Eller ändrats till röda-vita ladan. 

Vilken färg kan det bli framöver? 

– Den ska inte bryta av, men den var mera sandfärgad från början. Jag skulle säga att den bli mer trären. Vitlaserad, då man ser trästrukturen. 

Och namnet på bostäderna? Blir det röda ladan? Eller vita? 

– Jag passar på den frågan nu. Den byggdes som härbärge för hästar. Jag har en liten flört med det. 

Namnet Stallet är redan taget. Det heter den andra, betydligt större stallbyggnaden som finns kvar centralt i Åtvidaberg. 

Det stallet byggdes åt Kopparverkets hästar och blev med tiden hotell, senare flyktingförläggning. Idag är gamla hotell Stallet tomt.

På tal om det, du har en vurm för gamla kulturbyggnader i Åtvidaberg. Har du andra byggprojekt i tankarna? 

– Jag har alltid ögonen öppna. 

Han skrattar till: 

– Jag ger mig på grejer som inte alltid är enkla. 

Tidsplanen för projektet med röda-vita ladan ligger en bit fram. Om alla beslut går som planerat räknar Daniel Wittzell med byggstart först under nästa år. 

Känd arkitekt bakom ladan

Ladan byggdes omkring år 1870 som stall och skjutshåll för Åtvidabergs brukshotells gäster (nuvarande Kulturhuset).

Både stallbyggnaden och Åtvidabergs brukshotell är ritade av Axel Kumlien, känd arkitekt som bland annat står bakom ritningarna till Grand Hotel och Jernkontoret i Stockholm. 

Under 1919–1920 omvandlades stallet till butik. Kort därefter bensinstation och bilgarage. 

Under 1900-talet har byggnaden använts för en mängd verksamheter, bland annat järnhandel, skoaffär, herrekipering och urmakeri. 

Under 2000-talet har den hyst en antik- och secondhand-butik samt fungerat som samlingslokal för en motorcykelklubb. 

Byggnadens färgsättning har förändrats flera gånger. Den uppfördes i ljusa kulörer men målades under 1920-talet med röd slamfärg. År 2011 målades röda ladan vit i enlighet med övrig bebyggelse längs gatan. 

 Sedan 2010 är byggnaden kommunägd. 

Källa: Åtvidabergs kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!