Stina Holmqvist slÄr upp dörren till villan, som ligger högt belÀgen i à tvidaberg. Utsikten frÄn trappan Àr vidstrÀckt.
Efter rader av villor syns skogen som kantar samhÀllet.
â Ibland glömmer man bort att Ă€ta nĂ€r man sitter vid bordet hĂ€r, sĂ€ger Stina Holmqvist nĂ€r hon serverar kaffe i matsalen och blickar ut över dimmiga slöjor som tycks dansa över hustaken.
Huset pÄ höjden Àr byggt 1913. Det har rymd, högt i tak och generösa fönster som ger mycket ljusinslÀpp. Hit flyttade Stina Holmqvist med sin sambo för tre Är sedan.
â Vi sökte hus inom 30 minuters omnejd runt Linköping. NĂ€r vi kom hit första gĂ„ngen kĂ€nde jag: hĂ€r ska jag bo!
Det Àr hÀr hemma som Stina Holmqvist funderar pÄ sina företagsidéer.
â Jag har alltid idĂ©er i bakhuvudet och vill driva företag.
Till vardags Àr hon sektionschef pÄ Saab inom en verksamhet som rör taktisk omvÀrldssimulering med mjukvaror för flygsimulatorer.
â Jag jobbade under flera Ă„r i olika roller inom produktion och kvalitet, bland annat som kvalitetsingenjör, men bytte till att jobba med utvecklingsarbete. Det jĂ€ttespĂ€nnande och jĂ€ttestort, jag har stor respekt för det.
I botten Àr hon maskiningenjör med inriktning pÄ industriell ekonomi och produktion. Hon har ocksÄ lÀst processoptimering och förÀndringsledning.
Det Àr mycket teknik pÄ jobbet. Företagsidéerna rör sig i ett annat landskap.
â Jag vill bredda mig.
Tidigare i Är startade hon eget, Together quest med en affÀrsidé om en prenumerationstjÀnst som löser frÄgan om hur man fÄr barnfamiljer att slÀppa skÀrmar och istÀllet umgÄs.
â Det Ă€r en utmaning för mĂ„nga familjer. MĂ„nga sitter framför skĂ€rmar pĂ„ jobbet och i skolan. Sen kommer man hem och dĂ„ sitter man med en annan slags skĂ€rm.
FolkhÀlsomyndigheten lyfter i sin rapport "Digitala medier och barns och ungas hÀlsa" att symtom pÄ psykisk och fysisk ohÀlsa Àr vanligare bland barn och unga som ofta anvÀnder digitala medier.
Forskningsresultaten visar att bÄde total skÀrmtid och de digitala mediernas innehÄll har betydelse för hÀlsan. Det kan leda till sömnproblem, depressiva symtom och negativ kroppsuppfattning.
Enligt rapporten beskriver barn och unga att det Àr lÀtt att fastna med digitala medier.
Stina Holmqvist framhÄller en uppgift ur rapporten "Ungar och medier" frÄn Statens medierÄd 2021. Den visar att 43 procent av barn mellan 9 och 12 Är lÀgger minst tre timmar om dagen pÄ Internet.
â Vi borde vĂ€lja vad vi spenderar tid pĂ„, men det inte en helt enkel utmaning att lösa. Om man plockar bort skĂ€rmar sĂ„ kan barnen bli vĂ€ldigt upprörda. DĂ„ blir det Ă€nnu svĂ„rare i rollen som förĂ€lder. Jag vill hitta nĂ„got som underlĂ€ttar.
Hon funderade kring tjÀnster som löst ett hektiskt vardagsliv för barnfamiljer.
â Jag utgick frĂ„n matkassen man kan bestĂ€lla. Jag tĂ€nkte att man skulle fĂ„ en kasse med lek, nĂ„got som kan ersĂ€tta skĂ€rmar och som inte krĂ€ver att man hittar pĂ„ eller köpa hem nĂ„got eget.
Hon tog fram en serie boxar med utmaningar, som spel med tillhörande rekvisita och kreativa uppgifter för hela familjen.
â Tanken Ă€r att man fĂ„r hem en box i mĂ„naden och sen skickar tillbaka den. Jag vill att det ska vara hĂ„llbart och att man fĂ„r prylar i bruk och Ă„terbruk, istĂ€llet för att bygga lager hemma av saker.
Har detta koncept löst utmaningen?
â Jag reflekterar konstant över detta. Men jag vet inte.
Stina Holmqvist Àr uppriktig nÀr hon sÀger att hon inte vet om affÀrsidén Àr rÀtt. Hon har inga pÄgÄende abonnemang för tillfÀllet.
â Ăn sĂ„ lĂ€nge har jag inga tendenser pĂ„ att jag hittat rĂ€tt koncept, men det Ă€r okej. Det Ă€r en utmaning att landa i det.
Hon resonerar vidare:
â Det Ă€r en resa att lĂ€ra mig sjĂ€lv om företagande och om mina idĂ©er Ă€r en lösning eller inte.
Ser du det som ett misslyckande att din idé inte gett intÀkter?
â Nej och jag kommer inte att ge upp. Jag kommer försöka hitta nya koncept.
Hon har satsat sin tid, kvÀllar och helger och eget kapital
â En del reser till andra lĂ€nder. Jag lĂ€gger mina pengar pĂ„ detta. Jag drar erfarenheter och minnen av det.
Har du andra företagsidéer?
â Ja, jag Ă€r ganska mycket den typ av person som tĂ€nker: Det dĂ€r borde det gĂ„ att göra nĂ„got av.
Hon vill spinna vidare kring idéer som bygger pÄ gemenskap.
â Jag tĂ€nker mycket pĂ„ hur man nĂ„r ut med budskapet om att inte vara digital i en digital vĂ€rld. Hur nĂ„r man ut i bruset med det?
En av familjens sibiriska katter, en vackert grÄsprÀcklig herre som heter Rolf, hoppar upp pÄ bordet en andra gÄng. Stina skrattar nÀr han stryker sig mot block och penna.
â Man mĂ„ste vĂ„ga testa och vĂ„ga göra fel. Jag kommer fortsĂ€tta prova, fortsĂ€tta misslyckas eller lyckas. Om det inte gĂ„r? Ja, dĂ„ fĂ„r jag göra nĂ€sta grej, sĂ€ger hon.
Drivkrafterna finns, bÄde som chef som företagare. Hon har mÄlet att kombinera dem bÄda.
â Jag vill hela tiden driva mig sjĂ€lv och vĂ€xa. Jag utgĂ„r frĂ„n ordsprĂ„ket: "En drake lyfter bara i motvind".
Stina Holmqvist liknar det vid en kÀnslan att det Àr som bÀst nÀr man tar sig förbi nÄgot som Àr lite lÀskigt och obekvÀmt.
â Det Ă€r en fantastisk kĂ€nsla. Det gĂ€ller i alla lĂ€gen, nĂ€r mĂ€nniskor; individer eller i grupp, lyfter.
Hon har stöd i sin process. Just nu Àr Stina en av sex adepter i NÀringslivscentrums mentorsprojekt i à tvidaberg och har matchats med à sa Sörlin Tillmar, som ocksÄ arbetar inom Saab och har erfarenhet av att driva företag vid sidan av arbetet.
â Det Ă€r vĂ€rdefullt att kunna bolla idĂ©er med henne och att under denna tiden fĂ„ tips och idĂ©er.