Skolskjutsar har ställts in på hala vägar

Svår ishalka på det mindre vägnätet ställer till det för skolskjutsar och färdtjänst. I Åtvidabergs kommun har turer fått ställas in.

Kommunen, Östgötatrafiken och Stångåbuss Trafik AB pusslar nu får att få skolbarn på Åtvidabergs landsbygd till sina skolor. Väglaget beskrivs som extremt halt.

Kommunen, Östgötatrafiken och Stångåbuss Trafik AB pusslar nu får att få skolbarn på Åtvidabergs landsbygd till sina skolor. Väglaget beskrivs som extremt halt.

Foto: Kurt Engström

Åtvidaberg2024-01-29 17:00

– Det är svårt att förstå att det är så halt om man bara åker på asfaltsvägar. De är ju rena nu, säger Susanne Tollin, arbetsledare på Stångåbuss Trafik AB som kör både skolskjuts och färdtjänst i Åtvidaberg.

Hon beskriver väglaget de senaste veckorna på landsbygden som extremt. 

– På vissa vägar är det rena skridsko-isen. Chaufförer kan inte ens gå ut och hjälpa barnen. 

Under måndagen var det något värre än tidigare.

– Det finns backar man måste ta sig uppför och backar man knappt vågar åka nerför. Man bara glider och kan inte stanna. Sen finns det vägar som inte är plana, utan sluttar ner mot diken, säger hon.

undefined
Det råder extremhalka på vissa vägar på landsbygden. Bland annat i Rumma har skolskjutsar fått ställas in på grund av väglaget. (Bilden är från ett tidigare år när sandbilen hade svårt att ta sig fram på vägen mellan Rumma och Fröjerum).

Några sträckor är värre än andra. Värst drabbade av ishalka är områdena runt Rumma, Hörstorp, Svaltorp samt Dunkebo och sträckan Bersbo-Värna.

Här har skolskjutsar i vissa fall fått ställas in. Föräldrar, som har tillgång till bil, har fått skjutsa barn antingen till skola eller till plats där skolskjutsen kan hämta upp. Stångåbuss har även delat upp vissa turer och satt in personbilar – och mer personal – istället för bussar.

– Det är ett pussel varje dag för att få turerna att fungera, säger Susanne Tollin och betonar att arbetet sker i nära samverkan mellan entreprenör, beställare och utförare; Stångåbuss Trafik, kommunen och Östgötatrafiken. 

Har ni klarat er undan avåkningar? 

– Nej, vi har glidit av vägen vid två tillfällen och behövt hjälp för att komma upp. Det har gått bra och utan personskador. 

På kommunen handlägger Kristina Andersson skolskjuts och färdtjänst.

– Det är lite stressigt nu, säger hon under måndagens eftermiddag när hon försöker lösa tisdagens justeringar i det ordinarie körschemat.

De senaste veckorna har varit "jättetrassliga", uppger hon. På vissa sträckor har skolbussarna inte kunnat ta sig fram. I några fall har barn inte kunnat ta sig till sina skolor. 

– Det har varit och är extremt halt. Med plusgrader får vi vatten och svallis på vissa ställen. 

Hon har vid flera tillfällen varit i kontakt med Trafikverket om väglaget.

– Det finns ett regelverk när de ska ut och sanda. Jag tror att alla jobbar på så mycket de kan, men det har varit ett extremt väderläge.

Halkan ställer även till det för färdtjänsten på landsbygden. 

– Vi har kört, men det har varit med kraftiga förseningar, säger Susanne Tollin. 

Corren har sökt Svevia, som sköter vägunderhåll och halkbekämping på det mindre vägnätet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!