Tjustbanan stängs ett år – för att bli punktligare och säkrare

Trafikverket satsar 750 miljoner kronor på Tjustbanan och delar av Stångådalsbanan. Ett nytt och modernt signalsystem ska vara på plats i december 2028.
– Stora investeringar, det säkrar Tjustbanan på sikt, konstaterar Joakim Magnusson (C), kommunalråd i Åtvidaberg.
Under arbetet stängs tågtrafiken Västervik-Linköping under ett helt år, från december 2027 till december 2028. 

Erika Ahlman är projektledare för teknikbytet på Tjustbanan.

Erika Ahlman är projektledare för teknikbytet på Tjustbanan.

Foto: Privat

Åtvidaberg2025-06-26 17:00

Under trafikstoppet ska det nya digitala ERTMS-systemet att installeras.  Det ska ersätta nuvarande System R, ett radioblockeringssystem från 1990-talet.

– Det är uttjänt och bygger på en gammal teknik, samt använder det gamla driftradiosystemet med frekvenser på dispens från Post- och Telestyrelsen. Det kräver att loken är specialutrustade och när något händer tar det lång tid att få fatt i reservdelar, förklarar Erika Ahlman, projektledare vid Trafikverket.

Upprustningen har en budget på 750 miljoner kronor och ingår i Trafikverkets infrastrukturplan om cirka 800 miljarder kronor. 

I projektet rustas den del av Stångådalsbanan som idag har system R och Tjustbanan upp, med start hösten 2026. Första etappen är Linköping till Rimforsa. Därefter de återstående nio milen från Bjärka Säby till Västervik.

Tjustbanan går mellan Västervik och Linköping. Mellan dessa ligger Åtvidaberg, som liksom Falerum på bilden, har egna stationer för tågresenärer.
Tjustbanan går mellan Västervik och Linköping. Mellan dessa ligger Åtvidaberg, som liksom Falerum på bilden, har egna stationer för tågresenärer.
Tjustbanan får en viktig upprustning.
Tjustbanan får en viktig upprustning.

Totalt ska 70 teknikhus att byggas utmed de båda banorna och fem kommunikationsmaster ska resas, med en höjd på 18-36 meter. 

– Av dem blir två tredjedelar av husen vid Tjustbanan och tre av masterna, berättar Erika Ahlman.

Teknikskiftet innebär att Trafikverket behöver köpa in en del mark intill Tjustbanan och Stångådalsbanan.

Teknikbyggnaderna är cirka 2x3 meter stora, men kräver ungefär 50–100 kvadratmeter per byggnad plus mark att bygga väg på.

– Ett stort antal markägare är berörda. Ett första informationsbrev har gått ut till samtliga fastighetsägare längs med projektets sträckning berättar Erika Ahlman.

Trafikverket kommer att handla upp en entreprenör under hösten.
Trafikverket kommer att handla upp en entreprenör under hösten.

Som projektledare betraktar hon det här som ett mellanstort projekt. Malmbanan i Norrbotten fick nyligen det nya systemet, men ännu inte de högtrafikerade stambanorna. Tjustbanan blir ett av de tidigaste i Sverige.

Varför måste Tjustbanan stängas ned under ett helt år?

– Vi börjar med Stångådalsbanan. När System R kopplas ur där kan det inte köras vidare på Tjustbanan. Därför måste det nya systemet vara på plats när Tjustbanan kan återöppnas, svarar Erika Ahlman.

Kommer resan att gå snabbare med nya systemet?

– I mitt uppdrag ingår inte att höja hastigheten. Punktlighet och säkerhet kommer att förbättras. 

Under senhösten 2027 planeras spaden att sättas i backen vid Tjustbanan.

Kommunalrådet i Åtvidaberg, Joakim Magnusson (C) blir glatt överraskad när han nås av beskedet att Trafikverket satsar 750 miljoner kronor på bland annat Tjustbanan.
Kommunalrådet i Åtvidaberg, Joakim Magnusson (C) blir glatt överraskad när han nås av beskedet att Trafikverket satsar 750 miljoner kronor på bland annat Tjustbanan.

För Joakim Magnusson (C), kommunalråd i Åtvidaberg kommer beskedet som en nyhet. 

– Det var nytt och väldigt positivt. Vi har jobbat tillsammans med Västerviks kommun och haft en samstämmighet i att bevara banan. Kalmarregionen har drivit på mera och tagit initiativen, säger han när Corren ringer upp.

Samtidigt konstaterar han att ett årslångt trafikstopp kommer att drabba pendlare.

– Men man får sen den långsiktiga satsningen främst. Och vi får jobba för att det blir så få inskränkningar som möjligt för de som nyttjar trafiken. 

Kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M) anser att det nya systemet är en förutsättning för fortsatt drift. Arkivbild.
Kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M) anser att det nya systemet är en förutsättning för fortsatt drift. Arkivbild.

För Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) är Tjustbanan en av hjärtefrågorna för kommunens tillväxt. Den här tekniska uppgraderingen kommenterar han så här:

– Det är en förutsättning för fortsatt trafik på banan. Det nuvarande systemet är ett system som byggdes i början av 90-talet som ett testsystem och är det enda i landet med teknik som nu är uttjänt. Utbytet är också en förutsättning för att kunna köra med nya moderna tåg liksom för att möjliggöra godstrafik, kommenterar Harald Hjalmarsson.

Hur och var angöringen till Linköping blir när Ostlänken är på plats återstår att se.

Karta: Resecentrum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!