Det var under natten till söndag som en del av konstverket Trudy brann upp. Av badbassÀngen till verket ÄterstÄr bara en smÀlt glasfibermassa. I och intill den ligger flera sprayburkar.
Kommunen polisanmÀlde branden under mÄndagen. Den rubriceras som skadegörelse genom brand. Polisens presstalesperson Thomas Agnevik sÀger:
â Man kan sĂ€ga att det Ă€r anlagt. Om det inte varit anlagt, dĂ„ hade det inte varit nĂ„got brott.
Under januari har barn frÄn tioÄrsÄldern till tidiga tonÄren vid flera tillfÀllen setts leka med sprayburkar och eld. Vid ett tillfÀlle skedde det utanför Företagspark Facetten. Senare syntes en grupp barn pÄ AdelswÀrdsgatan. Vittnen har beskrivit höga smÀllar och eldklot.
FrÄn Stortorget kom vittnesmÄl frÄn boende som sett barn tÀnda eld pÄ burkar i fontÀnen, nÀra konstverket av Carl Milles. EfterÄt pÄtrÀffades tÀndstickor, aceton och sprayer i fontÀnen.
Vid dessa tillfÀllen har vuxna försökt stoppa barnen men inte lyckats.
Thomas Agnevik ser allvarligt pÄ dessa hÀndelserna.
â Det Ă€r ett problem under uppsegling. NĂ„gon experimenterar med grĂ€nserna och kan bli varse detta nĂ€r man gĂ„r över grĂ€nsen och skadar sig, sĂ€ger han och uppmanar förĂ€ldrar att hĂ„lla koll pĂ„ sina barn och ungdomar.
Mattias Geving, stabschef pÄ à tvidabergs kommun har i sin tjÀnst ansvar för sÀkerhetsfrÄgor. Han Àr redo att lyfta problemet till à BRà som har möte redan pÄ fredag.
â Jag har ingen klar strategi för vad vi kan göra, men en arena för att nĂ„ ut Ă€r skolan, sĂ€ger han.
Skolchef Karl Johan Sjödin delar den uppfattningen.
â Vi har en sĂ€rskild grupp inom Ă BRĂ som jobbar mot det som Ă€r aktuellt i skolorna, sĂ€ger han och spekulerar kring att frĂ„gan kan komma att hanteras av flera aktörer; 1357, fĂ€ltassisterna, rektorer, kuratorer för eventuella Ă„tgĂ€rder eller information.
Han uttrycker oro för eventuella följder om dessa eld-lekar fortgÄr.
â Det kan fĂ„ jĂ€ttekonsekvenser, sĂ€ger Sjödin.
PÄ Alléskolan som rymmer Ärskurserna 4-9 har enhetschef Malin Petersson följt hÀndelserna i januari.
Ăr det nĂ„got som sker pĂ„ skolan ocksĂ„ eller som ni hör elever prata om?
â Nej, vi har inte sett eller hört nĂ„got hĂ€r. DĂ„ hade vi agerat redan.
Malin Petersson ser att skolan kan vara en del i samverkan för förebyggande arbete.
â BĂ„de i en riktad satsning att prata om dessa saker, men ocksĂ„ att hĂ€nvisa till andra roligare aktiviteter, som 1357 eller föreningar.