På jakt efter det unika – de ska fånga ortens själ

Är det närheten till allt? Det goda kranvattnet? Eller att alla hälsar på alla? 
Häng med när kommunen och Näringslivscentrum söker Åtvidabergs unika egenskaper – något som ska locka fler till kommunen.

Josefin Stagerbrandt flyttade från Åtvidaberg för att plugga. Hon återvände hem med familj. Nu är hon med i arbetet att ta fram ett platsvarumärke för Åtvidaberg och hoppas att fler kan hitta hem till Åtvidaberg.

Josefin Stagerbrandt flyttade från Åtvidaberg för att plugga. Hon återvände hem med familj. Nu är hon med i arbetet att ta fram ett platsvarumärke för Åtvidaberg och hoppas att fler kan hitta hem till Åtvidaberg.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2025-05-22 09:30
  • Åtvidabergs kommun och Näringslivscentrum håller workshops för att identifiera ortens unika egenskaper och stärka dess platsvarumärke.
  • Målet är att locka fler invånare, besökare och företag till Åtvidaberg genom att lyfta fram dess unika kvaliteter och stoltheter.
  • Resultatet av workshops och sammanställningar ska presenteras i december, med möjlighet för en ny slogan för orten.

Vad är det som gör en ort unik? Och vad är det som gör just Åtvidaberg unikt? 

Den frågan ställs under en av försommarens allra skönaste kvällar. 

Inne i Sparbanken Spiras lokaler i Åtvidaberg samlas ett 20-tal personer för att söka svaret. 

– Det ska stärka vår plats och framtid, säger Anna Hjertstedt Lejon, vd i Näringslivscentrum i Åtvidaberg. 

Hon delar kvällens taktpinne med Sofia Åström, som tillträdde som utvecklingschef inom Åtvidabergs kommun under våren. 

– Vi har arbetat under året med en hel del workshops. Vi har träffat näringsliv, ungdomar och politiker. Vi hoppas få in bra material och synpunkter som visar vad Åtvidaberg är och vad vi är stolta över, säger Sofia Åström.

Kommunens utvecklingschef Sofia Åström och Näringslivscentrums vd Anna Hjertstedt Lejon jobbar tillsammans för att fånga in just det som gör Åtvidaberg unikt och som bär in i framtiden.
Kommunens utvecklingschef Sofia Åström och Näringslivscentrums vd Anna Hjertstedt Lejon jobbar tillsammans för att fånga in just det som gör Åtvidaberg unikt och som bär in i framtiden.

De som samlats på banken hör till gruppen civilsamhället. Här finns företrädare för föreningslivet och näringslivet, men också de som bara företräder sig själva.

– Jag tyckte det var viktigt att komma, säger Josefin Stagerbrandt, som återvänt hem till Åtvidaberg, tillsammans med sin familj efter studier. 

Hon jobbar inom kommunen, men deltar i kvällens workshop som privatperson. Hon vill dela med sig av sina synpunkter och kanske få fler att återvända.

– Vi flyttade tillbaka hit. Vi hittade ett hus och en fantastisk plats att bo på. 

Här samtalar lnga Johnsson, Matilda Magnusson, Anders Eriksson och Kirsten Alm om Åtvidabergs unika egenskaper.
Här samtalar lnga Johnsson, Matilda Magnusson, Anders Eriksson och Kirsten Alm om Åtvidabergs unika egenskaper.

Ett ord för kvällen är platsvarumärke. Det kan förklaras med de associationer man har till en plats, dess identitet och berättelse.

– Att utveckla Åtvidabergs platsvarumärke handlar om att definiera vilka unika egenskaper platsen har och hur den uppfattas av oss som bor, jobbar, besöker, driver företag eller studerar här, förklarar Anna Hjertstedt Lejon. 

Hon gör en markering: 

– Det är inte detsamma som att ta fram en ny slogan. Platsvarumärke är bredare.

Kirsten Alm som är kyrkoherde i Åtvids församling hade mycket gott att säga om Åtvidaberg. Bland annat lyfte hon hur generöst människor sluter sig samman och hjälper andra i olika sammanhang, bland annat i olika insamlingar till barn.
Kirsten Alm som är kyrkoherde i Åtvids församling hade mycket gott att säga om Åtvidaberg. Bland annat lyfte hon hur generöst människor sluter sig samman och hjälper andra i olika sammanhang, bland annat i olika insamlingar till barn.

Kvällens deltagare delas in i grupper för ett klassiskt post-it-arbete. Unika egenskaper som kan bära Åtvidaberg in i framtiden ska skrivas ner. 

Josefin Stagerbrandt tar pennan i sin grupp och antecknar: Väldigt gott kranvatten, hälsar på varandra, rogivande närhet till natur, mötesplatser. 

Andra grupper skriver: Tystnad, nära till allt – även till vildmarken, hållbart, en säker plats vid klimatförändringar, en djurpark mitt i byn, människor som är generösa och gör saker tillsammans. Bullerbykänsla, grönområden och levande landsbygd.  

Men också: nära till jobb, mycket fritidsaktiviteter, bra uppväxtvillkor, bra förutsättningar för företag och många sjöar. 

Och en önskan om att känna stolthet över arvet efter världskoncernen Facit, som hade sitt huvudkontor i Åtvidaberg.

Några fina välskrivna ord om Åtvidaberg.
Några fina välskrivna ord om Åtvidaberg.

Det kanske spretar lite. Anna Hjertstedt Lejon försöker samla ihop bilden: 

– Nära. Det är ett ord som återkommer ikväll. I våra andra workshops har vi fått in samarbete och hållbarhet. 

Post-it-lappar samlas in. De ska användas i det fortsatta arbetet. 

Ytterligare workshops i andra grupper väntar. Efter sommaren ska allt sammanställas. 

– Sen ska vi hitta vägen framåt och kommunicera det, säger Anna Hjertstedt Lejon.

Målet är att i december presentera ett tydligt och relevant platsvarumärke. Det ska attrahera nya invånare, besökare och företag till Åtvidaberg.

Blir det en ny slogan också? 

Anna Hjertstedt Lejon och Sofia Åström tittar på varandra. Svaret svävar lite.

– Det kan det bli. Något blir det kanske, säger de tillsammans. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!