Vad är det som gör en ort unik? Och vad är det som gör just Åtvidaberg unikt?
Den frågan ställs under en av försommarens allra skönaste kvällar.
Inne i Sparbanken Spiras lokaler i Åtvidaberg samlas ett 20-tal personer för att söka svaret.
– Det ska stärka vår plats och framtid, säger Anna Hjertstedt Lejon, vd i Näringslivscentrum i Åtvidaberg.
Hon delar kvällens taktpinne med Sofia Åström, som tillträdde som utvecklingschef inom Åtvidabergs kommun under våren.
– Vi har arbetat under året med en hel del workshops. Vi har träffat näringsliv, ungdomar och politiker. Vi hoppas få in bra material och synpunkter som visar vad Åtvidaberg är och vad vi är stolta över, säger Sofia Åström.
De som samlats på banken hör till gruppen civilsamhället. Här finns företrädare för föreningslivet och näringslivet, men också de som bara företräder sig själva.
– Jag tyckte det var viktigt att komma, säger Josefin Stagerbrandt, som återvänt hem till Åtvidaberg, tillsammans med sin familj efter studier.
Hon jobbar inom kommunen, men deltar i kvällens workshop som privatperson. Hon vill dela med sig av sina synpunkter och kanske få fler att återvända.
– Vi flyttade tillbaka hit. Vi hittade ett hus och en fantastisk plats att bo på.
Ett ord för kvällen är platsvarumärke. Det kan förklaras med de associationer man har till en plats, dess identitet och berättelse.
– Att utveckla Åtvidabergs platsvarumärke handlar om att definiera vilka unika egenskaper platsen har och hur den uppfattas av oss som bor, jobbar, besöker, driver företag eller studerar här, förklarar Anna Hjertstedt Lejon.
Hon gör en markering:
– Det är inte detsamma som att ta fram en ny slogan. Platsvarumärke är bredare.
Kvällens deltagare delas in i grupper för ett klassiskt post-it-arbete. Unika egenskaper som kan bära Åtvidaberg in i framtiden ska skrivas ner.
Josefin Stagerbrandt tar pennan i sin grupp och antecknar: Väldigt gott kranvatten, hälsar på varandra, rogivande närhet till natur, mötesplatser.
Andra grupper skriver: Tystnad, nära till allt – även till vildmarken, hållbart, en säker plats vid klimatförändringar, en djurpark mitt i byn, människor som är generösa och gör saker tillsammans. Bullerbykänsla, grönområden och levande landsbygd.
Men också: nära till jobb, mycket fritidsaktiviteter, bra uppväxtvillkor, bra förutsättningar för företag och många sjöar.
Och en önskan om att känna stolthet över arvet efter världskoncernen Facit, som hade sitt huvudkontor i Åtvidaberg.
Det kanske spretar lite. Anna Hjertstedt Lejon försöker samla ihop bilden:
– Nära. Det är ett ord som återkommer ikväll. I våra andra workshops har vi fått in samarbete och hållbarhet.
Post-it-lappar samlas in. De ska användas i det fortsatta arbetet.
Ytterligare workshops i andra grupper väntar. Efter sommaren ska allt sammanställas.
– Sen ska vi hitta vägen framåt och kommunicera det, säger Anna Hjertstedt Lejon.
Målet är att i december presentera ett tydligt och relevant platsvarumärke. Det ska attrahera nya invånare, besökare och företag till Åtvidaberg.
Blir det en ny slogan också?
Anna Hjertstedt Lejon och Sofia Åström tittar på varandra. Svaret svävar lite.
– Det kan det bli. Något blir det kanske, säger de tillsammans.