Harald Hjalmarsson, (M) och andre vice ordförande i kommunstyrelsen i VÀstervik kommer till à tvidaberg för att trÀffa Mira Wedenberg, tidigare M-kommunalrÄd och förstanamn pÄ M:s valsedel till fullmÀktige i à tvidaberg.
ââVi mĂ„ste jobba ihop och kroka arm, sĂ€ger Harald Hjalmarsson och tillĂ€gger att VĂ€stervik behöver stöd av Ă tvidaberg och Ăstergötland för en upprustning av riksvĂ€g 35 delen Ă tvidaberg- Ăverum.
Harald Hjalmarsson beskriver den delen av riksvĂ€gen som ett hinder för tillvĂ€xt och utveckling, som ett staket mellan Ăstergötland och Kalmar lĂ€n.
â Efter lĂ€nsgrĂ€nsen mot Kalmar kĂ€nns det som om skogen vĂ€xer in över vĂ€gen. Det Ă€r mycket viltolyckor och vĂ€gen fungerar dĂ„ligt för de som vill pendla, bĂ„de med egen bil och kollektivt. Det Ă€r sĂ„ trĂ„ngt pĂ„ en del stĂ€llen att lastbilar som möts riskerar att fĂ„ backspeglarna avslagna.
VĂ€gen hindrar exempelvis industrierna i Ăverum frĂ„n att rekrytera personal frĂ„n ett större geografiskt omrĂ„de.
â Till exempel SPH i Ăverum har problem att hitta arbetskraft. Det finns ett uppdĂ€mt behov av arbetskraft ocksĂ„ pĂ„ Ăverums bruk.
35:ans standard begrÀnsar ocksÄ arbetsmarknaden för boende lÀngs riksvÀgen.
ââIdag pendlar 300 personer över lĂ€nsgrĂ€nsen pĂ„ 35:an för jobb. 200 pendlar ut frĂ„n VĂ€stervik och 100 in över lĂ€nsgrĂ€nsen. Det skulle kunna vara mĂ„nga fler. PĂ„ kort sikt skulle en upprustning ge 100 nya jobb, pĂ„ lĂ€ngre sikt Ă€nnu fler.
En upprustning som medger en hastighet om 100 km/h och viltstaket skulle skapa utveckling och tillvÀxt pÄ bÄda sidor om lÀnsgrÀnsen, menar Hjalmarsson.
â Vi skulle fĂ„ en gemensam och större arbetsmarknadsregion, bĂ€ttre kompetensförsörjning för studie- och arbetspendling, ökad konkurrenskraft för företagen och ökad trafiksĂ€kerhet.
Mira Wedenberg instÀmmer. 35:ans betydelse för arbetsmarknaden Àr stor.
â NĂ€r jag trĂ€ffat företag i Ă tvidaberg har deras största hinder för tillvĂ€xt varit kompetensförsörjningen. Man skulle behöva ett större geografiskt omrĂ„de att söka personal i. Vi mĂ„ste hitta gemensamma sĂ€tt för att fĂ„ bĂ„da regionerna att jobba tillsammans för en utbyggnad av riksvĂ€gen Ă€ven mot VĂ€stervik.
Delar av riksvĂ€g 35 mot Linköping ligger i dag lĂ„ngt fram i lĂ€nstransportplanen för Ăstergötland.
ââVi har jobbat hĂ„rt med detta frĂ„n kommunen och tryckt pĂ„ lĂ€nge, sĂ€ger Wedenberg.
I dagslĂ€get Ă€r kommande projekt uppdelade i tre etapper; Röstenâ Sandtorpet med planerad byggstart 2022, , SandtorpetâVĂ„rdsbergs kors och VĂ„rdsbergs korsâHackefors med byggstart 2019.
ââVĂ€stervik har inte haft samma framgĂ„ng. I vĂ„r region har man prioriterat vĂ€gen mellan Kalmar och VĂ€xjö, sĂ€ger Hjalmarsson.