– Det är ett sätt att möta framtiden, säger Sofia Sjöholm, enhetschef inom hemtjänsten.

Den tidigare modellen där personal gick till affären med en handskriven inköpslista är förbi. Nu kommer personal inom hemtjänsten istället hem till de äldre med en surfplatta och hjälper till att beställa varor via nätet. Ordern går till Ica Supermarket i Åtvidaberg, som åtagit sig uppdraget och som packar matkassarna. De körs sedan ut till de enskilda under torsdagar och fredagar och samordnas med kommunens leveranser av lunch - och middagslådor.

Sofia Sjöholm ger en bakgrund med flera faktorer:

Artikelbild

| Packat och klart. Hemtjänsten går inte längre till affären med inköpslistor. Istället beställs varona via nätet och körs hem till hemtjänsttagarna.

– Andelen äldre blir fler och fler. Fram till år 2028 ökar andelen över 80 år med 46 procent. Samtidigt har vi problem att rekrytera personal. Vi måste lägga fokus på rätt saker.

– Vi måste också ta ansvar för våra anställda och deras arbetsmiljö. Det blir tungt för vår personal att bära hem matkassar.

Hon lägger också till de äldres delaktighet och framhåller fördelar med att beställa livsmedel via nätet.

– Man ser en bild av det man beställer och får exakt det man beställt. Tidigare kunde det bli fel varor, kanske något av fel märke eller sort.

Sammantaget är det ett 60-tal hemtjänsttagare i Åtvidabergs tätort som berörs av förändringen. För hemtjänsttagare som bor på landsbygden sker leveranser av livsmedel som tidigare från affärerna i Kvarnvik, Björsäter och Grebo.

Hittills har den nya rutinen varit igång i två veckor. Hur har det fungerat?

– Vi är fortfarande i en inkörningsperiod. Vi har upptäckt en del saker som vi behöver spetsa till och bli bättre på, säger Sofia Sjöholm.

Hon uppger att införandet varit motigt för en del som inte är vana vid tekniken och inte har datorer och surfplattor. Men ingen hemtjänsttagare behöver skaffa egen utrustning. Hemtjänsten har med sig surfplattor.

– Vi har fått en del synpunkter på att man är tvungen att ha ett Ica-konto och för det krävs en mejladress, dit fakturorna ska gå. För de som inte har mejladresser har vi haft önskemål om att anhöriga ska hjälpa till. Vi ska diskutera med Ica om det går att lösa så att det kommer pappersfaktura på inköpen istället.

Kostnaden för att Ica plockar ihop matkassar uppgår till 79 kronor per kund och tillfälle. Socialchef Sara Waernér uppger att kommunen står för den kostnaden.

– Det ska vägas mot att vi sparar tid och att våra anställda får en bättre arbetsmiljö, säger hon och lägger till att den tid som sparas kan användas till exempelvis promenader, där det också kan ges möjlighet till mindre inköp.

Fotnot: Hur fungerar leveranserna för dig? Hör av dig till Corren i Åtvidaberg, 0708 280 277 eller via mejl: lotta.willsater@ostmedia.se och berätta.