Det är en fokuserad stämning i klassrummet i årskurs 4 på Grebo skola. Runt om i rummet sitter eleverna två och två, mittemot varandra med ett schackbräde framför sig.
– Det är väldigt stort att eleverna gått vidare till finalen, så nu gäller det att vi övar mycket med dem, säger klassföreståndaren Jenny Carlgren.
På Grebo skola är det tradition att fjärdeklassarna övar på schack på skoltid för att försöka ta sig vidare till "Schackfyran". Tävlingen är den största i hela världen och har arrangerats av schackförbundet sedan 1993. Varje år deltar över 1 000 fjärdeklassare från hela landet.
Grebos fjärdeklassare spelade schack första gången i en digital tävling. När resultatet ramlade in märkte lärarna att det fanns talang i klassen. Kort därefter bar det av mot Linköping för att tävla mot andra skolor i länet om en plats i den stora finalen.
Och Grebo skola vann stort bland de 13 skolor som deltog.
– Det var en frivillig tävling som ägde rum på helgen, men 28 av 31 elever från klassen följde med. Många engagerade föräldrar också. Det var en fantastiskt rolig dag och eleverna var så glada, säger den andra klassföreståndaren Sofie Fredriksson.
Ända sedan i höstas har eleverna fått spela schack nästan veckovis. Men nu är det extra viktigt att eleverna får öva inför den stora riksfinalen i Helsingborg arena i maj.
– Det är väldigt nervöst inför finalen, säger eleven Theo Klerestig.
För det mesta är det många glada miner i klassen under schacktimmen. Några elever uttrycker att schack gjort att de fokuserar bättre i skolan, medan vissa tycker det är roligt att få ägna sig åt något annat än de vanliga skolämnena.
– Vi tränar mycket, men vi peppar också varandra och hjälps åt, det är nog därför det har gått bra, säger eleven Alva Rahm.
Varför är det bra att spela schack i skolan? Påverkar det elevernas studieresultat?
– Vi spelar schack på olika lektioner under veckan. Vi ska ju jobba med de mjuka värdena i skolan. Men vi kan se att eleverna blivit bättre på strategiskt tänkande i till exempel matematiken, säger Jenny Carlgren.
Schacken har allra främst bidragit till en starkare sammanhållning i klassen enligt Jenny Carlgren och Sofie Fredriksson.
– Vi har sett två grupper i klassen som svarvats ihop väldigt bra vilket gör att vi kan arbeta bra tillsammans, säger Jenny Carlgren.