Paret förlänger livet på klassiska bilarna – blir eldrivna

I Markus och Åsa Sörlins verkstad förvandlas nostalgi till framtid. Där byggs klassiska veteranbilar om till eldrivna – utan att tumma på känslan. 
Det som började med en egen veteranbil har idag vuxit till ett företag som väcker både beundran och debatt.

Drömmen om den egna veteranbilen ledde Markus och Åsa till det de håller på med idag.

Drömmen om den egna veteranbilen ledde Markus och Åsa till det de håller på med idag.

Foto: Elina Mattsson

Åtvidabergs kommun2025-05-23 11:00

Utanför huset i Värna, mellan Linköping och Åtvidaberg, står bilarna uppradade. Den egna Karmann Ghian från 1967. Och så två till. En är känd för de flesta som bilen i "Tillbaka till framtiden"-filmerna – en DMC DeLorean. Den andra en typisk Land Rover i safaristil. 

De är inga vrålåk. När man ger sig iväg är de nästintill ljudlösa – det är nämligen elbilar som Markus och Åsa Sörlin byggt tillsammans. I sitt företag Sir M gör de om veteranbilar till eldrivna klassiker. 

– Det känns faktiskt lite skumt att köra iväg när det är helt tyst, säger Markus.

Den klassiska DMC DeLorean tillhör en kund i Stockholm. Den har redan fått sin motor monterad, men det är några småsaker kvar att fixa. "Man blir kompis med sina kunder. De är ofta med i processen och får tycka till. Hur man löser problemen och skräddarsyr efter önskemål är något av det roligaste", säger Markus.
Den klassiska DMC DeLorean tillhör en kund i Stockholm. Den har redan fått sin motor monterad, men det är några småsaker kvar att fixa. "Man blir kompis med sina kunder. De är ofta med i processen och får tycka till. Hur man löser problemen och skräddarsyr efter önskemål är något av det roligaste", säger Markus.
Den egna Folkswagen Karmann Ghian från 1967 rullar tyst på vägen. Paret har installerat en liten ringklocka som kan varna andra.
Den egna Folkswagen Karmann Ghian från 1967 rullar tyst på vägen. Paret har installerat en liten ringklocka som kan varna andra.
Här har bensinen utgått! Istället ska laddsladden snart installeras i den.
Här har bensinen utgått! Istället ska laddsladden snart installeras i den.

Idén till företaget kom när deras egen veteranbil – den beigefärgade Volkswagen Karmann Ghia – behövde renoveras. Bilen köpte paret samma dag som de skulle på ultraljud för första gången för sonen Alfred för tjugo år sedan.

– Vi hade med oss släpet till sjukhuset, och åkte för att hämta den direkt efter, säger Markus.

Åsa fyller i:

– Vissa köper kombibilar när de får barn, men vi köpte en veteranbil istället.

Idag är barnen stora, och bilen, som blivit något av deras ögonsten, behövde en rejäl renovering efter alla mil de kört med den på vägarna. 

Med hjälp av den ideella föreningen Leader Folkungaland, som jobbar med att stärka  landsbygdsutveckling, kunde paret starta sitt företag och ta fram sin egna eldrivna motor.
Med hjälp av den ideella föreningen Leader Folkungaland, som jobbar med att stärka landsbygdsutveckling, kunde paret starta sitt företag och ta fram sin egna eldrivna motor.

– Då växte väl idén fram om att göra den till en elbil istället. Det var redan på gång i Amerika och fanns företag som gjorde motorer där, säger Markus.

Men motorerna stämde inte överens med andra komponenter som fanns på den europeiska marknaden. Åsa och Markus, som båda är ingenjörer och tycker det är kul att lösa problem, hörde av sig till företaget flera gånger med förslag på hur elmotorerna kunde göras bättre.

– Men sen kom vi på att vi kanske inte bara ska ge bort våra idéer, utan göra något med de själva, säger Åsa.

Sagt och gjort. De senaste åren har företaget vuxit och idag har Markus och Åsa hunnit med att konvertera fem klassiska veteranbilar till eldrift – och flera projekt är på gång. 

– Det är ju långa projekt. Nu har vi gjort två per år. Vissa bilar har jag lagt över tusen timmar på, säger Markus.

"Den är verkligen vår ögonsten. Den ser lite ut som en Ahlgrens bil", beskriver Åsa den egna bilen. I bakluckan kan man se elmotorn.
"Den är verkligen vår ögonsten. Den ser lite ut som en Ahlgrens bil", beskriver Åsa den egna bilen. I bakluckan kan man se elmotorn.
"Dagens bensin är inte så snäll mot gårdagens motorer. Veteranbilar står ofta still under vinterhalvåret, och då kan det börja växa i motorerna. Ska man ändå renovera bilen och inte har sin bil just för motorns skull så ser många elmotorn som ett alternativ", säger Åsa.
"Dagens bensin är inte så snäll mot gårdagens motorer. Veteranbilar står ofta still under vinterhalvåret, och då kan det börja växa i motorerna. Ska man ändå renovera bilen och inte har sin bil just för motorns skull så ser många elmotorn som ett alternativ", säger Åsa.
Delarna som används till elmotorn produceras av ett företag i Linköping. Batterierna köps begagnade från Tesla-bilar i Norge.
Delarna som används till elmotorn produceras av ett företag i Linköping. Batterierna köps begagnade från Tesla-bilar i Norge.

Och många inom bilvärlden fascineras över deras innovativa företagsidé. På den senaste bilmässan de var på hade de ett lika stort bås som Tesla. 

Samtidigt har paret mött kritik från inbitna fantaster. 

– Många har sina veteranbilar för att de ska mullra, låta och lukta. Vi är inte deras favoritföretag. Det är väldigt starkt polariserat om man får göra såhär eller inte, säger Åsa och fortsätter:

– I vissa bilforum på nätet skriver folk mycket dumt. Någon gång har jag sagt till Markus att inte ens läsa för att det står att vi borde hängas för det vi jobbar med.

Nyligen firade Åsa och Markus 10 år som gifta. Men de har hållit ihop i över 20 år. "Vi kompletterar varandra bra. Både i företaget och privatlivet", säger Åsa.
Nyligen firade Åsa och Markus 10 år som gifta. Men de har hållit ihop i över 20 år. "Vi kompletterar varandra bra. Både i företaget och privatlivet", säger Åsa.

Hur känns det?

– Jag tror det har varit jobbigare för Markus. Han kommer från den kulturen – när han var yngre sysslande han med sådana motorer och har kompisar som fortfarande är i det. Jag har inte den bakgrunden och blir mest road över hur folk orkar lägga tid och energi på att skriva sådana svar på inlägg, säger Åsa.

Men de känner också att fler ändrat sin attityd sedan de startade.

– Folk är mer mogna för det här nu än för några år sedan och inser att det finns fördelar med att göra om veteranbilarna till eldrivna bilar, säger Markus.

Intresset för bilar fanns redan sedan barnsben för Markus. Både han och frun Åsa är idag ingenjörer. "Vi går igång på tekniken och på att lösa problemen. Det blir ju en unik lösning för alla bilar."
Intresset för bilar fanns redan sedan barnsben för Markus. Både han och frun Åsa är idag ingenjörer. "Vi går igång på tekniken och på att lösa problemen. Det blir ju en unik lösning för alla bilar."
När Markus installerar elmotorer i bilarna ingår det också en hel del renovering. Men att bara renovera bilar skulle han inte vilja. "Kombinationen med att meka och problemlösa är rolig", säger han.
När Markus installerar elmotorer i bilarna ingår det också en hel del renovering. Men att bara renovera bilar skulle han inte vilja. "Kombinationen med att meka och problemlösa är rolig", säger han.
Det lägsta Markus jobbat på en bil är ungefär tusen timmar, den han spenderade minst tid på att renovera tog runt tre hundra.
Det lägsta Markus jobbat på en bil är ungefär tusen timmar, den han spenderade minst tid på att renovera tog runt tre hundra.

Han jobbar idag hundra procent med sitt företag. Åsa finns med som ett bollplank och är med på mässor och annat som paret blir inbjudna till. 

– Markus är den praktiska ingenjören. Jag har inte tummen mitt i hand men har inte alls mekarvanan, utan är mer teoretisk och kan tänka hur saker funkar. Du är noggrann, tar det lugnt. Jag är tempo, säger Åsa.

– Vi är ett bra team, konstaterar Markus.

Hur är det att göra sin hobby till sitt yrke på heltid?

– Det låter klyschigt, men det är en dröm. Med företaget får jag göra allt jag tycker om, säger Markus.

– Men man måste ändå vara noga så att man inte jobbar varje dag. Även om jag gör och har gjort det. Jag känner mig lite orolig över att det ska sluta vara kul, så jag får inte hålla på för mycket. Numera läser jag inte en bil-tidning på kvällen som jag gjorde tidigare när det bara var ett intresse, utan då är jag lite nöjd.

Nästa projekt blir att konvertera en Land Rover.
Nästa projekt blir att konvertera en Land Rover.
Åsa och Markus får flera förfrågningar från personer med nyare bilar också som vill byta till eldrift. "Jag tror att det kommer blir en större grej framöver, men det är inget som vi vill göra. Vi vill hitta lösningar till veteranbilarna", säger Markus.
Åsa och Markus får flera förfrågningar från personer med nyare bilar också som vill byta till eldrift. "Jag tror att det kommer blir en större grej framöver, men det är inget som vi vill göra. Vi vill hitta lösningar till veteranbilarna", säger Markus.

I dagsläget är det en ganska kostsam affär för den som vill byta ut sin bensinmotor till el. Inget av Åsa och Markus projekt har kostat under halvmiljonen. 

– För många är bilen en ögonsten. Och det är nog det som krävs för att man ska vilja lägga de här summorna på en bil, säger Åsa.

– Det är en omställning folk gör för att kunna förlänga de här bilarnas liv, det är kul att få vara en del av det, säger Markus.

Inne i verkstaden sitter gamla registreringsskyltar uppsatta.
Inne i verkstaden sitter gamla registreringsskyltar uppsatta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!