Allt talar nämligen för att svenska trafikanter kommer att få finna sig i ett frekvent umgänge med nya VW Passat Sportscombi 4 Motion.
"Förväntad bästsäljare i Sverige blir kombiversionen med dieselmotor på 190 hästar och fyrhjulsdrift", skrev min TT-kollega Eric Lund när han i slutet av förra året provkörde nya Volkswagen Passat.
Då fanns den versionen ännu inte på marknaden.
Men nu är den här, med det generöst tilltagna namnet Volkswagen Passat Sportscombi TDI 190 DSG6 4 Motion GT. Puh!
Det betyder, förutom att det är en kombi med fyrhjulsdrivning och 190 hästars dieselmotor, att bilen har en sexstegad dubbelkopplingsväxellåda och den näst högsta utrustningsnivån som standard. Jämförd med toppmodellen GTS saknar den adaptivt chassi, LED-strålkastare, 18-tumshjul, sportservostyrning och mörktonade rutor.
Magi på hjul
Men det går förstås att plocka på en del annat godis från tillbehörskatalogen, exempelvis Easy Park med Trailer Assist för 11 500 kronor som gör dig till campingplatsens stjärna. Ställ in var du vill parkera husvagnen så backar bilen in ekipaget själv ? du behöver bara sköta gas och broms. Magi på fyra hjul.
Årets upplaga av Volkswagen Passat Sportscombi är den åttonde generationen sedan modellen premiärvisades för drygt 40 år sedan. Då hette kombiversionen Passat Variant, vilket den fortfarande gör utanför Sverige. Detsamma gäller lillebror Golf Sportscombi. Ska vi gissa att den svenska generalagenten fick namnidén från Saab som lanserade modellbeteckningen redan för tio år sedan?
Helt ny bil
Trots att Volkswagen haft det lite motigt med kvalitet och framför allt servicen här i Sverige, så var nya Passat en säljsuccé redan innan den nått de svenska handlarna. Över 3 000 bilar var strax innan årsskiftet förhandsbeställda, varav många ännu inte har levererats och andra väntar på just den här fyrhjulsdrivna versionen. Under januari-februari ökade Passat-registreringarna med 45 procent. Frågan är hur länge Volvo med hjälp av olika priskampanjer kan stå emot ? bästsäljaren V70/XC70 börjar bli lite luggsliten och får ingen ersättare förrän om tidigast ett år.
2015 års VW Passat är en i grunden helt ny bil, större och rymligare än svensken och dessutom billigare. Och det är framför allt om tjänstebilskunderna som fajten står. Som av en tillfällighet ligger priset precis under 7,5 basbelopp.
Fast det gäller för Volkswagen att nu passa sig för koncernsyskonet Audi ? så "fina" får bilarna från Wolfsburg aldrig bli. Samtidigt gäller det att se upp bakåt. I sommar kommer helt nya Skoda Superb, byggd på samma MQB-plattform som Passat.
Bantad
Nya Passat har alltså blivit en utrymmesmässigt större bil, men samtidigt 85 kilo lättare än föregångaren. Den rullar förhållandevis tyst, trots dubbade vinterdäck, och från maskinrummet hörs nästan inget dieselknatter alls. TDI-motorn på 2,0 liter känns bekant, men ska vara helt ny och ger 190 hästar i stället för föregångarens 177. DSG-växellåda med sex steg och dubbelkoppling är standard, men här jobbar den lite nervöst på riktigt låga varv. Förmodligen just för att hålla varvtalet och därmed förbrukningen nere.
Flera förarassistanssystem gör debut i nya Passat, exempelvis City Emergency Brake, Traffic Jam Assist och Emergency Assist. Det går också att få interaktiv, digital instrumentering med Head Up Display. Då projiceras all viktig information i vindrutan så att föraren aldrig behöver sänka blicken.
För konkurrenterna gäller det att se upp.
Rolf Gildenlöw/TT